The Mortal Instruments: City of Bones (2013)

Regie: Harald Zwart | 128 minuten | actie, avontuur, drama, fantasie, romantiek | Acteurs: Lily Collins, Jamie Campbell Bower, Jonathan Rhys Meyers, Lena Headey, Kevin Zegers, Jemima West, Robert Sheehan, Kevin Durand, Aidan Turner, Robert Maillet, Jared Harris, Godfrey Gao, CCH Pounder, Stephen R. Hart, Chad Connell, Hope Fleury, Harry van Gorkum, Jonathan Seinen, Elyas M’Barek, Chris Ratz, Lucy DeLaat, Alex Branton, Melantha Blackthorne, Bonnie Siu

Tieners en het bovennatuurlijke. De combinatie van de twee is de laatste jaren niet weg te denken uit zowel de literaire als de filmwereld. Zolang de boeken met deze insteek bestsellers blijken is er voor Hollywood reden genoeg om deze te blijven verfilmen. Dit keer betreft het de boekenserie The Mortal Instruments van auteur Cassandra Clare.

Gelukkig heeft regisseur Harald Zwart met ‘The Karate Kid’ (2010) en ‘Agent Cody Banks’ (2003) wel al enige ervaring met films maken waarbij tieners de hoofdrol spelen. Lily Collins (dochter van Phil Collins) en Jamie Campbell Bower (bekend van onder andere ‘The Twilight Saga’) vertolken de hoofdrollen in deze verfilming van het eerste boek ‘The Mortal Instruments: City of Bones’. Samen met hen mag de in Nederland geboren regisseur zich proberen te onderscheiden van al het andere bovennatuurlijke tienergeweld.

Clary (Lily Collins) is een alledaagse tiener die samen met haar moeder en stiefvader in Brooklyn woont. Tijdens een bezoek aan een nachtclub met beste vriend Simon (Robert Sheehan) is zij – blijkbaar als enige –  getuige van een gruwelijke moord. Verbaasd als ze is dat zij de enige was die het kon zien gaat ze huiswaarts. Een van de daders van de moord achtervolgt haar en introduceert zichzelf als een schaduwjager genaamd Jace (Jamie Campbell Bower).

Schaduwjagers zijn half-mens, half-engel en voeren al eeuwen een onzichtbare oorlog tegen de demonen in onze wereld.  Jace vertelt Clary dat zij hem wel kan zien en de rest van de buitenwereld niet, omdat er schaduwjagersbloed door haar aderen stroomt. Als vervolgens haar moeder, Jocelyn (Lena Headey), wordt ontvoerd door demonen realiseert ze zich dat Jace de waarheid vertelt. Nu is het aan Clary en de orde van de schaduwjagers om Jocelyn, een mede-schaduwjager, te redden en uit te zoeken welke duistere macht hierachter zit.

Het is onontkomelijk dat ‘The Mortal Instruments: City of Bones’ wordt vergeleken met andere films in het genre zoals ‘Beautiful Creatures’ (2013) en ‘The Twilight Saga’. Er zijn ook genoeg gelijkenissen (liefdesdriehoek, vrouwelijke hoofdrolspeler etc.) om dit te onderschrijven.

De gevoerde toon is toch wat duisterder en gewelddadiger dan we gewend zijn van dit genre, maar zorgt helaas niet voor de gewenste vernieuwing. De mythologie op zich is erg interessant maar de uitwerking hiervan laat te wensen over. Van de vele personages die worden geïntroduceerd zijn er maar weinig die echt een ontwikkeling doormaken. Alles wordt een beetje oppervlakkig behandeld en zodoende zorgt het soms voor een wat warrig geheel. Je krijgt het idee dat het boek beter tot zijn recht zou komen in de vorm van een serie.

Op de casting is weinig aan te merken, alleen Jonathan Rhys Meyers als de schurk van het verhaal voelt onnatuurlijk aan. Zijn optreden als Valentine lijkt erg ‘gemaakt’ en hierdoor niet dreigend genoeg. Waarom elke schaduwjager met een Engels accent spreekt wordt ook nooit echt duidelijk.

Ondanks tekortkomingen valt er genoeg te genieten in ‘The Mortal Instruments: City of Bones’. Ja, het voelt allemaal welbekend aan maar dit hoeft niet per se iets slechts te zijn. De dialogen zorgen vaak voor de nodige komische onderbrekingen en het universum is origineel genoeg om te boeien. Vooral de special effects en actiescènes zijn genieten geblazen.

‘The Mortal Instruments: City of Bones’ is niet zo authentiek als het zou willen, maar zal menig liefhebber van het genre bekoren. Hopelijk lukt de benodigde uitdieping qua verhaal beter in het al geplande vervolg.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 22 augustus 2013
DVD- en blu-ray-release: 19 februari 2014