The Mummy (2017)

Recensie The Mummy CinemagazineRegie: Alex Kurtzman | 110 minuten | actie, avontuur, fantasie, thriller | Acteurs: Tom Cruise, Russell Crowe, Annabelle Wallis, Sofia Boutella, Jake Johnson, Courtney B. Vance, Marwan Kenzari, Simon Atherton, Stephen Thompson, James Arama, Matthew Wilkas, Sohm Kapila, Javier Botet

Universal Studios stond in de periode tussen 1920 en 1960 bekend om zijn succesvolle horror- en sciencefictionfilms. Het begon allemaal met ‘The Hunchback of the Notre Dame’ (1923) en ‘The Phantom of the Opera’ (1925), ‘stomme’ films met Lon Chaney Jr. in de hoofdrol. Met de komst van de geluidsfilm steeg de populariteit van de ‘Universal Monsters’ tot ongekende hoogten. Van engerds als Dracula, Frankenstein, The Mummy, The Invisible Man, The Wolf Man en The Creature from the Black Lagoon verschenen complete franchises en de filmreeks maakte niet alleen van Chaney Jr. maar onder anderen ook van Boris Karloff en Bela Lugosi grote sterren. Tegenwoordig hebben deze films de status van cultklassieker. Sinds de hoogtijdagen van de Universal Monsters verschenen diverse remakes. Misschien wel het bekendste – maar zeker niet het beste – voorbeeld daarvan is ‘The Mummy’ (1999) met Brendan Fraser en Rachel Weisz in de hoofdrollen. Na twee vervolgfilms (in 2001 en 2008) leek de koek op, maar in 2017 was daar ineens een nieuwe remake van ‘The Mummy’.

Met de lancering van deze film onthulde Universal bovendien dat ze haar ‘Monsters’ van weleer weer van stapel gaat halen om een duister filmuniversum te creëren dat niet heel verrassend ‘Dark Universe’ is gedoopt. De complete monstercatalogus krijgt een make-over met behulp van de modernste technieken; voor vijf titels wordt al aan een script gewerkt, producers Alex Kurtzman en Chris Morgan hebben hun naam daarnaast aan nog vier andere titels verbonden. Het is voor Kurtzman (die voor ‘The Mummy’ als regisseur op de rol staat, maar ook als producer op de rol staat en aan het scenario meeschreef) te hopen dat hij al die ambities waar kan maken. ‘The Mummy’ is geen al te best visitekaartje voor de wederopstanding van de Universal Monsters. Kurtzman wist de nodige A-sterren binnen te hengelen (Tom Cruise, Russell Crowe), maar het lijkt erop dat hij daarvoor behoorlijk concessies moest doen. Volgens entertainmentmagazine en –website Variety had Cruise een flinke vinger in de pap. Zo wilde hij de (eind)controle over het script en de montage en gaf hij de relatief onervaren Kurtzman aanwijzingen voor de regie. Boze tongen beweren bovendien dat hij zijn eigen rol groter maakte, ten nadele van zijn belangrijkste tegenspeelster, Sofia Boutella…

‘The Mummy’ is dan ook de ‘grote Tom Cruise-show’ geworden, terwijl het Boutella is die de meest interessante rol speelt. Als prinses Ahmanet was ze in het oude Egypte de eerste in lijn van troonopvolging, maar werd ze gepasseerd. Als wraak vermoordde ze haar vader en zijn familie en wekte ze de kwade god Set weer tot leven. Een daad die niet onbestraft kon blijven: Ahmanet werd vervloekt tot in de eeuwigheid en levend begraven, tot het moment dat ze door de Amerikaanse legerofficier Nick Morton (Tom Cruise) eeuwen later per ongeluk bevrijd wordt en in de kwaadaardige mummie uit de titel veranderd is en het leven letterlijk uit iedereen die op haar pad komt zuigt. Morton rommelt intussen wat aan met de naïeve archeologe Jennifer Halsey (Annabelle Wallis), lacht wat met zijn maatje Chris (Jake Johnson) en hangt de held uit. Niets anders dan wat hij als Ethan Hunt in de ‘Mission: Impossible’-reeks doet dus. Russell Crowe duikt ook op, als de briljante wetenschapper Dr. Henry Jekyll (!), die een organisatie leidt die zich bezighoudt met het opsporen en onschadelijk maken van monsters. En ja, als hij zichzelf niet regelmatig injecteert met een serum verandert hij in zijn kwaadaardige alter-ego Mr. Edward Hyde. Jekylls organisatie moet de rode draad gaan vormen in het ‘Dark Universe’ van Universal. ‘Onze’ Marwan Kenzari is te zien in een bijrolletje als Jekylls hoofd beveiliging.

Liefst zes namen staan vermeld met een scenarioschrijverscredit – onder wie Christopher McQuarrie, die een Oscar won voor ‘The Usual Suspects’ (1995), David Koepp (de man achter onder meer ‘Jurassic Park’ (1993), ‘Mission: Impossible’ (1996) en ‘Spider-Man’ (2002)) en Jenny Lumet (dochter van de befaamde regisseur Sidney Lumet), die in 2008 debuteerde met ‘Rachel Getting Married’. Zo veel verschillende schrijvers doen een film meestal niet goed. Dat zien we bij ‘The Mummy’ ook. Het is een allegaartje van stijlen en genres en schiet alle kanten op. Ook de toon is uit balans; Nicks luchtige plotlijntjes met love-interest Jennifer en zijn quasi-lollige een-tweetjes met Chris contrasteren te sterk met de mystieke, enigmatische levensgeschiedenis van Ahmanet en de naargeestige sfeer rond de mummie. Tom Cruise hangt zonder al te veel inspanningen de held en avonturier uit en zelfs wanneer zijn personage in de knel komt met zichzelf (we verklappen niks!), freewheelt hij zich door de film heen. Kurtzman is als regisseur te onervaren om zijn stempel te drukken en niet in staat om iets extra’s te halen uit zijn acteurs. Ook op visueel vlak weet hij zich niet te onderscheiden. Een rommelig, flinterdun verhaal dat niet uit de verf komt en acteurs die amper indruk maken (wellicht op Boutella na); zagen we dat niet eerder in ‘The Mummy’ uit 1999? Inderdaad. Die avonturenfilm met Brendan Fraser nam zichzelf niet al te serieus, waardoor het weliswaar een niemendalletje was, maar wel een niemendalletje dat prettig wegkeek. Deze eenentwintigste-eeuwse versie is zo pretentieus dat we ons hart vasthouden voor de volgende uit de reeks ‘Dark Universe’-films!

Bioscooprelease: 8 juni 2017
DVD-, blu-ray en 4K Ultra HD-release: 25 oktober 2017