The Mummy Returns (2001)

Regie: Stephen Sommers | 130 minuten | actie, komedie, avontuur, fantasie, horror | Acteurs: Brendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Vosloo, Oded Fehr, The Rock, Freddie Boath, Patricia Velasquez, Alun Armstrong, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Shaun Parkes, Bruce Byron, Joe Dixon, Tom Fisher, Aharon Ipalé, Quill Roberts, Donna Air, Trevor Lovell

Net zo gevuld met actie en humoristische momenten als de voorganger. Voor een groot deel lijkt ‘The Mummy Returns’ een soortement remake te zijn van deel 1. Het script is dan ook niet bepaald Oscar-materiaal. Fraser en Weisz keren terug als Rick en Evelyn O’Connell, nu gelukkig getrouwd en trotse ouders van het vroegwijze knaapje Alex (Boath). Broer en zwager Jonathan hangt ook nog altijd rond en algauw, als de problemen ontstaan, duikt ook de Arabische beschermer Bay (Fehr) weer op. En problemen zijn er, want opnieuw zorgt Evelyn voor ellende, als ze de armband van Anubis vindt. Deze armband behoorde ooit aan een legendarische vechter, bijgenaamd The Scorpion King (The Rock) en deze zal terugkeren met een groot leger om de wereld te veroveren. Dat de makers dit alles zelf ook niet echt serieus nemen, blijkt al dat de hoofdrolspelers zelf ook commentaar leveren als “o, die truc weer”. De enige manier om de Scorpion King te stoppen, is om Imhotep (Vosloo) weer tot leven te wekken. Waarom wordt nooit helemaal duidelijk, maar iedereen op het scherm schijnt er lol in te hebben, dus waarom ook niet? Gekker wordt het nog als blijkt dat Evelyn de reïncarnatie is van de dochter van de Farao (die hier opnieuw vermoord wordt) en ze tegenover de reïncarnatie van Anck Su Namun (Velasquez) komt te staan. En zo kan men nog even doorgaan. Onzinnigheid alom en ergens wordt het, ondanks alle verwijzingen naar het vorige deel en tal van andere films, behoorlijk vermoeiend. Overdaad schaadt, zegt het spreekwoord en om te voorkomen dat de kijker gaat nadenken, hebben regisseur Sommer en zijn crew blijkbaar besloten dat de kijker geen moment rust mag krijgen. Het ene actiemoment wordt opgevolgd door het volgende, waarbij de logica snel op de vlucht is geslagen. In ‘The Mummy’ was het even onrealistische uitgangspunt ten minste nog aangenaam gedoseerd en had het een natuurlijk verloop.

Aan de acteurs ligt het verder niet. De “vaste krachten” kwijten zich prima van hun taak en nieuwe spelers als Akinnuoye-Agbaje als Lock-Nah en Parkes als Izzy zijn leuke toevoegingen. Ook Boath weet de grote valkuil van kindacteurs, namelijk onbeschrijfelijk irritant zijn, behoorlijk te omzeilen. Irritatie roept hij wel op, maar dan voornamelijk bij de slechteriken. De rol van Velasquez is behoorlijk uitgebreid en ze laat zien dat ze meer kan dan alleen maar mooi zijn. En hoewel The Rock prominent aangekondigd wordt op bijvoorbeeld de filmposter/dvd-hoes, is hij maar nauwelijks in beeld en heeft hij eigenlijk geen rol van betekenis. En hoewel de film ‘The Mummy Returns’ heet, is Vosloo er maar bekaaid vanaf gekomen, hij heeft zelf ook maar een veredelde bijrol en van zijn dreiging in deel 1 blijft weinig over. Overigens zijn de uitgedroogde kwaadaardige pygmeeën met hun blaaspijpjes wel weer erg amusant.

De climax is behoorlijk teleurstellend, vooral door de ontstellend slechte special effects bij de terugkeer van de Scorpion King. Het gezicht van The Rock is zo overduidelijk computergeanimeerd, dat het onherstelbare afbreuk doet aan wat het hoogtepunt van de film had moeten zijn. Slechte beurt voor ILM, die zich voor dit broddelwerk moet schamen.
Dit vervolg weet de juiste knoppen van actie, humor, schatzoeken en avontuur van deel 1 wel te raken, maar doet dat in zo’n tempo, dat ze maar half ingedrukt worden.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 17 mei 2001