The Muppet Christmas Carol (1992)

Regie: Brian Henson | 85 minuten | drama, komedie, familie, fantasie, musical | Acteurs: Michael Caine, Dave Goelz, Steve Whitmire, Jerry Nelson, Frank Oz, David Rudman, Louise Gold, Karen Prell, Mike Quinn, Robert Tygner, Donald Austen, William Todd Jones, Jessica Fox, Steven Mackintosh, Meredith Braun, Robin Weaver, Raymond Coulthard, Russell Martin, Theo Sanders, Kristopher Milnes, Edward Sanders, Anthony Hamblin, Fergus Brazier, David Shaw Parker, Reginald Turner, David Alan Barclay, Robbie Barnett, Marcus Clarke, Sue Dacre, Geoff Felix, Nigel Plaskitt, Timothy M. Rose, Simon Williamson

‘The Muppet Christmas Carol’ was de eerste Muppet-film die gemaakt werd na de dood van geestelijk vader Jim Henson. De film is geregisseerd door Brian Henson, de zoon van Jim Henson. In dit regiedebuut laat Henson zien dat hij net als zijn vader de Muppets kan doen ‘leven’. Het is hem gelukt de film zowel visueel als verhaaltechnisch boeiend te houden. Velen hebben het verhaal van Dickens al een tig keer verfilmd gezien, deze Muppet-versie is veruit de leukste en origineelste.

Dickens verhaal is niet bepaald de basis voor een Muppet-film. Toch weten de Muppets hun eigen draai te geven aan ‘A Christmas Carol’. Caine speelt hoofdpersonage Ebenezer Scrooge zo serieus mogelijk wat een mooi contrast oplevert met de chaotische Muppets. Het is ook de eerste keer dat de Muppets niet zichzelf spelen. Brian Henson heeft dit handig opgelost door een mens te casten als Scrooge, en de verteller gewoon in beeld te laten zien in vorm van ‘The Great Gonzo’, die Dickens speelt. Om de film een extra komisch tintje te geven wordt verteller Gonzo vergezeld door de al-onwetende ‘Rizzo The Rat’. Deze twee vormen een perfect komisch duo om de film te begeleiden.

De rol van de gierige vrek Ebenezer Scrooge die tot inkeer komt op kerstavond wordt vertolkt door Michael Caine. Kermit’s personage Cratchit en diens familie (Miss Piggy speelt Cratchit’s vrouw Emily) brengen Scrooge uiteindelijk weer op het rechte pad. De ijskoude Ebenezer gaat dan opeens op in de warme kerstchaos. Het lied ‘It Feels Like Christmas’ sluit de film ‘The Muppet Christmas Carol’ dan ook op passende wijze af.

De kwalitatieve decors uit de Shepperton Studio’s en de humor van de Muppets zorgt ervoor dat de film aan te raden is voor jong en oud. Brian Henson heeft één van de beste Muppet-films ooit neergezet. Hoewel de film vooral geschikt is om tijdens de kerst te bewonderen.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 16 december 1993