The Musketeer (2001)

Regie: Peter Hyams | 104 minuten | actie, drama, romantiek, avontuur | Acteurs: Catherine Deneuve, Mena Suvari, Stephen Rea, Tim Roth, Justin Chambers, Bill Treacher, Daniel Mesguich, David Schofield, Nick Moran, Steven Spiers, Jan Gregor Kremp, Jeremy Clyde, Michael Byrne, Jean-Pierre Castaldi, Tsilla Chelton

‘The Musketeer’ is gebaseerd op het boek “De drie musketiers” van Alexandre Dumas. Dit boek is reeds meerdere malen verfilmd, maar deze poging blijkt geen succes. Voor wie het verhaal nog niet kent. Het verhaal speelt zich af in Frankrijk in de zeventiende eeuw. Koning Louis XIII heeft de macht maar in het land heerst chaos. Kardinaal Richelieu wil de macht overnemen en heeft een privé-leger gecreëerd. Dit leger heeft onder leiding van Febre de ouders van D’Artagnan vermoord. D’Artagnan wordt opgevoed door een vriend van zijn ouders en zweert wraak te zullen nemen. Hij wil in de voetsporen treden van zijn vader, die een befaamd musketier was. Officieel bestaan de musketiers niet meer omdat zij worden vervolgd door het leger van Febre.

D’Artagnan gaat jaren later naar Parijs op zoek naar de ondergedoken musketiers en de moordenaars van zijn ouders. Hij ontmoet op zijn zoektocht Francesca op wie hij verliefd wordt. Zij werkt als kamermeisje in een hotel. D’Artagnan vindt een groep musketiers die zijn ondergedoken nadat hun leider gevangen is genomen. Hij gaat in zijn eentje proberen deze man te bevrijden omdat de musketiers allen te laf zijn. Natuurlijk wordt D’Artagnan uiteindelijk bij zijn bevrijdingspoging bijgestaan door de musketiers. Immers: één voor allen, allen voor één. Of Frankrijk wordt verlost van kardinaal Richelieu en zijn handlangers zal ik niet verklappen, maar het eind van de film laat zich wel raden.

De film kent een sterke cast, die echter nimmer weet te overtuigen. Dit is teleurstellend omdat het een goed script is, dat beter had verdiend. Zo zien wij achtereenvolgens Catherine Deneuve (‘8 Femmes’, ‘Dancer in the Dark’ en ‘Indochine’), Mena Suvari (‘American Pie’, ‘American Pie 2’ en ‘American Beauty’), Justin Chambers (‘The Wedding Planner’ en ‘Jeepers Creepers’) en Tim Roth (‘Planet of the Apes’ en ‘Pulp Fiction’) één voor één falen.

De actiescènes zijn niet spectaculair en zijn zeer ongeloofwaardig. Het gebrek aan spanning draagt ertoe bij dat de aandacht van de toeschouwer gauw verslapt. Een voorbeeld hiervan is het zwaardgevecht tussen D’Artagnan en Febre op de ladders dat veel te lang duurt. Andere scènes zijn weer zo amateuristisch aan elkaar gemonteerd dat het eigenlijk één grote anticlimax is. ‘The Musketeer’ zal door de bijdragen van de bekende acteurs de interesse opwekken bij het publiek, maar na het zien van de film zal deze weer snel verdwenen.”

Lodi Meijer