The Net – Geumul (2016)

Recensie The Net CinemagazineRegie: Kim Ki-duk | 114 minuten | drama | Acteurs: Seung-bum Ryoo, Won-geun Lee, Young-min Kim, Guyhwa Choi, Min-seok Son, Ha-dam Jeong, Hyun-Ah Sung, Ji-il Park

Beroepsopruier Kim Ki-duk blijft verrassen. De veelzijdige filmmaker wist eerder zijn publiek zo te choqueren dat de braaklucht na dagen nog niet uit de bioscoopzaal verdwenen was (‘The Isle’, 2000). Maar hij draait zijn hand er ook niet voor om de filmliefhebbers te ontroeren met contemplatieve cinema (‘Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring’ (2003)). ‘The Net’ (‘Geumul’) is minder extreem als je het afzet tegen zijn voorgaande films. De Zuid-Koreaanse duizendpoot levert hiermee een meeslepende, toegankelijke film af, die de huidige situatie in Noord- en Zuid-Korea op scherp zet.

Nam Chul-woo is een arme visser, die samen met zijn vrouw en zesjarig dochtertje in Noord-Korea woont. Zijn enige bezit van belang is zijn vissersboot, waar hij tien jaar voor gespaard heeft, en het vormt de enige bron van inkomsten voor het gezin. De leefomstandigheden mogen dan niet ideaal zijn, daar wordt in het begin van ‘The Net’ niet echt aandacht aan besteed: het is een status-quo; ze doen het er gewoon mee. Wanneer Nam zijn vangst wil ophalen, raakt de motor verstrikt in een van de netten. De Noord-Koreaanse grenswachters zijn meteen alert: loopt hij soms over? Maar er is niets tegen te doen: Nam komt in Zuid-Korea aan land en wordt onmiddellijk gevangen genomen.

In de dagen die volgen is de ongelukkige man, weergaloos gespeeld door Seung-bum Ryoo, een speelbal van de politieke conflicten van de twee landen. De Zuid-Koreaanse politie moet koste wat kost erachter zien te komen of ze met Nam toch geen spion in hun midden hebben. De man die belast is met het onderzoek lijkt een persoonlijke vete uit te willen vechten door erop te blijven hameren dat hij zeker weet dat hij een spion is. Gelukkig voor Nam is er ook zijn persoonlijke bodyguard, een zachtaardige, goudeerlijke jongeman, die temidden van zijn keiharde, sadistische collega’s een oase van menselijkheid vormt. Ondanks dat Nam aangeeft naar huis, naar zijn familie, terug te willen, wordt zijn verblijf in Zuid-Korea opgerekt, in de hoop dat hij overloopt. “Je kunt hier een nieuw gezin starten,” wordt hem opgewekt voorgehouden. De methoden die gebruikt worden om hem de ‘waarheid’ te laten ontfutselen zijn mensonterend in hun eenvoud. Het is goed voor te stellen dat je zo in een paar dagen tijd je grip op de realiteit kunt verliezen. Kim Ki-duk kiest overigens geen kant, maar laat zien dat aan beide zijden van de grens behoorlijke fouten worden gemaakt.

De boodschap is echter duidelijk: Geen ideologie is zo goed, dat de menselijkheid verbannen mag worden. En dat is een waarheid, die niet alleen geldt voor Noord- en Zuid-Korea. ’The Net’ mag dan wel minder extreem zijn dan de films die Kim Ki-duk normaliter maakt, de urgentie van de film is onmiskenbaar.

Bioscooprelease: 7 september 2017
DVD-release: 21 augustus 2018