The New Kid – Le nouveau (2015)

Regie: Rudi Rosenberg | 85 minuten | drama | Acteurs: Réphaël Ghrenassia, Joshua Raccah, Géraldine Martineau, Guillaume Cloud-Roussel, Johanna Lindstedt, Max Boublil, Eythan Chiche, Gabriel Nahum, Ismaël Mandile, Arthur Grégoire, Iléana Courbey

Tieners zijn al decennia lang een gewild onderwerp voor schrijvers en filmmakers. Het begon wellicht allemaal al met James Dean in ‘Rebel without a Cause’ (1955). De grote levensvragen ‘wie ben ik’ en ‘wat wil ik’; we lopen er allemaal tegenaan tijdens ons adolescentie. Daarnaast is er nog die hormonale rollercoaster die je grofweg tussen je twaalfde en je achttiende alle kanten op sleurt. Ook je politieke, maatschappelijke en filosofische identiteit worden in deze jaren gevormd. De weg naar volwassenwording wordt in de literatuur op fameuze wijze besproken in JD Salingers ‘The Cather in the Rye’; in Hollywood zijn het vaak komische drama’s als ‘The Breakfast Club’ (1985) en ‘Dazed and Confused’ (1993) die het genre vertegenwoordigen. Van een heel andere orde is de Franse film ‘The New Kid’ (‘Le nouveau’) (2015) – al gaat het ook hier over volwassen worden in de grotemensenwereld. De grappen zijn echter subtieler en het drama meer gedoseerd. En de personages zijn bovendien realistischer dan die in de meeste Amerikaanse films. Dit zijn gewone jongens en meisjes die graag ergens bij willen horen. En is dat niet waar iedereen uiteindelijk naar streeft?

Centraal in deze door debutant Rudi Rosenberg geschreven en geregisseerde film staat de dertienjarige Benoît (Rephaël Ghrenassia), een doodnormale jongen die van start gaat op een nieuwe school. Maar wel een school in de miljoenenstad Parijs, waar hij onlangs met zijn familie naartoe is verhuisd. Benoît is een beetje verlegen, maar hij denkt dat, als hij eenmaal vrienden heeft gemaakt, dat het vanzelf makkelijker wordt en dat hij zich geen zorgen meer hoeft te maken over waar hij tussen de middag zijn broodje zal eten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want bij wie hoort hij? Of bij wie zou hij willen horen? Bij de populaire kinderen, die hem altijd te kakken zetten? Bij de loners, de nerds en de andere verstotelingen die elkaar gevonden hebben? Zou het helpen om een feest te geven, zal hij dan populair worden? Of is de rol van lolbroek meer voor hem weggelegd? Hoe dan ook, als hij maar snel in contact komt met dat knappe Zweedse meisje (Johanna Lindstedt).

Zoals in het echte leven van tieners liggen momenten van opwinding en geluk voor de jonge Benoît heel dicht bij bittere teleurstelling en bedrog. Dat maakt ‘The New Kid’ behoorlijk herkenbaar voor iedereen die ooit tiener geweest is en iedereen die dat nu nog is. Het zijn thema’s die in veel coming-of-age-films voorbijkomen, maar toch weet Rosenberg er een fris geheel van te maken. Dat heeft vooral te maken met het acteerwerk; hij verzamelde namelijk een cast vol getalenteerde jonge acteurs bij elkaar die de film gezamenlijk dragen. Volwassen acteurs komen nauwelijks aan bod. De personages zijn weliswaar archetypes, en een aantal is behoorlijk vreemd, maar ze zijn stuk voor stuk wel realistisch en innemend. En ‘The New Kid’ etaleert bovendien een prettig soort humor en maakt het in zekere zin ‘cool’ om een misfit te zijn. Dat het script het nodige te wensen overlaat, mag de pret niet drukken.

Bioscooprelease: 28 april 2016
VOD-release: 12 mei 2016
DVD-release: 12 mei 2016