The New Mutants (2020)

Recensie The New Mutants CinemagazineRegie: Josh Boone | minuten | actie, horror, drama | Acteurs: Maisie Williams, Anya Taylor-Joy, Charlie Heaton, Alice Braga, Blu Hunt, Henry Zaga, Adam Beach, Thomas Kee, Colbi Gannett, Happy Anderson, Dustin Ceithamer, Jacinto Vega SpiritWolf, Chuck | Met de stem van: Marilyn Manson

Er is al veel gezegd en geschreven over ‘The New Mutants’ van regisseur Josh Boone. De film is jarenlang op de plank blijven liggen wegens niet goed, niet de juiste tijd en te moeilijk. Er werd zelfs gesproken over re-shoots om de gewraakte film alsnog op de markt te brengen, maar dat was tegen het zere been van Boone. Uiteindelijk is besloten om de film alsnog uit te brengen in de vorm die Boone voor ogen had. Opvallend genoeg wist deze geplaagde productie er zelfs een bioscooprelease uit te slepen.

In ‘The New Mutants’ draait het om een vijftal jonge mutanten: Dani Moonstar (Blu Hunt), Rahne Sinclair (Maisie Williams), Illyana Rasputin (Anna Taylor-Joy), Sam Guthrie (Charlie Heaton) en Bobby DaCosta (Henry Zaga). Deze tieners worden tegen hun wil vastgehouden in een mysterieus landhuis waar ze moeten leren om met hun superkrachten om moeten gaan. Dr. Reyes (Alice Braga) wil hen leren leven met deze bijzondere eigenschappen, maar de jongeren ontdekken dat er iets niet pluis is in het landhuis. Mysterieuze wezens zaaien er in de nachtelijke uren onrust.

Je kunt ‘The New Mutants’ als een spin-off van ‘X-Men’ beschouwen. Begin jaren 80 debuteerden deze mutanten bij Marvel Comics. Van 1983 tot 1991 hadden deze strippersonages een eigen stripboekenreeks. In 2015 liet Boone doorschemeren dat hij wel trek had om een trilogie rond deze comicserie in te blikken. De ster van de regisseur was rijzende nadat zijn film ‘The Fault In Our Stars’ in 2014 een kaskraker bleek. Marvel hapte toe en na een paar jaar van voorbereidingen begonnen de opnames in 2017. Het doel was om de film in 2018 in de bioscoop uit te brengen. Na de overname van Marvel door Disney veranderde er een hoop en bleef het lot van de film lange tijd ongewis nadat deze dus op de plank bleef liggen.

Het verhaal achter deze film is interessanter dan de productie zelf. Boone’s film is niet slecht, maar wel enorm saai. Deze productie mist een heldere visie en weet niet wat het wil zijn: een tienerdrama, horror of superheldenfilm. Het eindproduct is vlees noch vis. Voor een horrorfilm is de film te soft en niet eng. Voor een tienerdrama zijn de personages te vlak en voor een superheldenfilm valt er weinig actie te beleven. ‘The New Mutants’ is een langzaam voortkabbelende film die nergens echt vervelend of interessant wordt. Het acteerwerk is middelmatig met kleine uitschieters naar boven (Taylor-Joy en Williams die alles uit hun rol halen en ondanks hun inconsequente accenten beklijven) en beneden (Hunt en Zaga acteren erg houterig en vlak). De soundtrack is oké, maar niet meer dan dat. De sfeer is soms ietwat creepy, maar nooit beklemmend. De special effects zijn soms aardig en soms bar slecht. Wat Boone wel siert is dat hij een lesbische relatie op een natuurlijke manier laat opbloeien en in beeld brengt. Deze liefdesscènes zijn geen gimmick, maar wezenlijk onderdeel van het verhaal.

Deze film valt in de oer-Hollandse categorie van de zesjesmentaliteit. ‘The New Mutants’ is een vreemde film. Fans van de strips zullen de verschillen tussen de comicpersonages en hun filmversies niet waarderen, terwijl nieuwkomers deze vreemde vogels nooit echt leren kennen. Het is allemaal vluchtig en oppervlakkig. Een krappe voldoende.

Bioscooprelease: 2 september 2020