The Night House (2020)

Recensie The Night House CinemagazineRegie: David Bruckner | 107 minuten | thriller, horror | Acteurs: Rebecca Hall, Sarah Goldberg, Vondie Curtis-Hall, Evan Jonigkeit, Stacy Martin, David Abeles, Christina Jackson, Patrick Klein, Crystal Swann, Catherine Weidner, Laura Austin, Jacob Garrett White, Samantha Buck

Lerares Beth (Rebecca Hall) houdt zich maar nauwelijks staande na de ontijdige dood van haar man Owen (Even Jonigkeit). Ogenschijnlijk lijkt ze wel te functioneren, maar thuis heeft ze constant een fles sterke drank in haar hand en ze heeft merkwaardige en verontrustende dromen over haar man en het huis waar ze samen woonden. Owen was architect en heeft het huis zelf ontwerpen. Al gauw wordt duidelijk – in een onverwachte uitbarsting tegenover de moeder van één haar leerlingen – dat Owen zichzelf van het leven heeft beroofd. Hij heeft een cryptisch briefje achtergelaten, waarin hij haar heeft verzekerd dat “niets achter haar aan zit en ze nu veilig is.”

Ze denkt dat een gebeurtenis uit haar verleden een aanwijzing kan zijn: Beth was ooit klinisch dood na een ongeluk en volgens haar was er niets na de dood; iets waar Owen steeds meer moeite mee leek te hebben. Omdat ze zijn daad wil begrijpen, bekijkt Beth de spullen en tekeningen van Owen in zijn werkkamer. Dat had ze beter niet kunnen doen, want wat ze vindt, maakt het mysterie alleen maar groter.

Haar oudere buurman Mel (Vondie Curtis-Hall) en haar goede vriendin Claire (Sarah Goldberg) maken zich zorgen over haar gedrag en haar zware drankgebruik. Als Beth foto’s vindt die Owen gemaakt heeft van een vrouw die sterk op haar lijkt, denkt ze aanvankelijk dat hij een affaire had, maar het blijkt om meerdere vrouwen te gaan. ’s Avonds drinkt ze zich bewusteloos en komt ze in een huis terecht dat het complete spiegelbeeld is van hun eigen huis: het “night house” uit de titel. En daar is ze niet alleen… Of toch wel?

Hoe minder je als kijker vooraf gelezen hebt over het verdere verloop van de plot, hoe beter het is. Regisseur David Bruckner levert een effectieve en indrukwekkende variant op het klassieke spookverhaal af, dat zwaar leunt op psychologische horror – en de nodige schrikeffecten. De film heeft geen hectoliters bloed of een mismaakt monster nodig om voor kippenvel te zorgen.

Het originele scenario van Ben Collins en Luke Piotrowski laat de kijker lang in het ongewisse over wat er nu precies in de film gebeurt, wat “echt” is en wat mogelijk door Beth ingebeeld. Uiteindelijk kan de interpretatie zelfs helemaal overgelaten aan de kijker. Dit is geen makkelijke uitweg of een flauw trucje, maar eentje die de intelligentie van de kijker serieus neemt en de ruimte geeft om de film nog eens te overdenken, terug te kijken en te bediscussiëren.

‘The Night House’ wordt van begin tot einde gedragen door een krachtige vertolking van de gebroken en alcoholistische Beth door Rebecca Hall, die in alle fasen van het verhaal geloofwaardig is. Hall is een ondergewaardeerde actrice die hier laat zien hoeveel ze in huis heeft. Ondersteund door ijzersterk camerawerk die alle hoeken, schaduwen en vormen van het huis (of huizen?) griezelig kan maken en goed getimede muziek, is ‘The Night House’ een film die makkelijk onder je huid kruipt. Zelfs de meer buitenissige elementen passen naadloos in het verhaal dat Bruckner en zijn team opzetten en halen je geen moment uit de film.

Een absolute aanrader voor liefhebbers van atmosferische horror.

Hans Geurts

Waardering: 4.5