The Nightmare Gallery (2019)

Recensie The Nightmare Gallery CinemagazineRegie: Gene Blalock | 94 minuten | drama, horror | Acteurs: Amber Benson, Kevin Chamberlin, Mat Devine, Mieko Hillman, Rahul Parikh, Nichole Eberle, Jeff Jeffers, J.T. Robinson, Nadina Gerlach, Liv Southard, Andrew Adams, Aly Wolff-Mills, Michael Baszler, Sam Robson, Jhan Harp

‘Never judge a book by its cover’ is een gezegde dat vaak opgaat als het om films gaat. Bij het merendeel van filmposters en dvd-hoezen moet een prikkelende afbeelding de aandacht trekken. Op basis van de buitenkant, besluit je of de film in kwestie misschien iets voor jou is. ‘The Nightmare Gallery’ probeert de nieuwsgierigheid te triggeren met een foeilelijke cover met een griezelig bedoelde afbeelding met een sleutel en een demonenhand erop. Er is niet veel tijd in dit werkje gestoken en dat is jammer, want de inhoud van de dvd in kwestie is niet zo onaardig.

In ‘The Nightmare Gallery’ eist Samantha Rand (Amber Benson) de hoofdrol op. Deze gerenommeerde professor in de antropologie is geïnteresseerd in occulte zaken. Uiteraard is dat vragen om moeilijkheden, want flirten met demonen is onverstandig. Als een van Rands studenten onder mysterieuze omstandigheden verdwijnt, gaat ze op onderzoek uit. Het blijkt dat er allerlei paranormale zaken spelen in deze verdwijning en dan wordt het pas echt gevaarlijk.

Gene Blalock wil een spannende horrorthriller inblikken, maar neemt daar wel heel lang de tijd voor. Het duurt nogal lang voordat er wat gebeurt en als het dan eindelijk zover is, zorgen nogal goedkope special effects ervoor dat de magie snel verdwijnt. Gelukkig beschikt deze film over het talent van Benson.

Benson zorgt er eigenhandig voor dat ‘The Nightmare Gallery’ kijkbaar blijft. Haar personage is een sympathieke dwarsligger die ondanks haar onhebbelijkheden inleefbaar blijft. Benson zet de rol met zichtbaar veel plezier mee en tilt de film naar een hoger niveau. Haar medespelers zijn namelijk niet zo sterk. Deze productie leunt enorm op het spel van de hoofdpersoon. De special effects zijn bedroevend en dat geldt ook voor het saaie camerawerk dat nergens het niveau van een tv-film overstijgt. Gelukkig is de soundtrack degelijk. Blalock probeert de boel wat op te spicen door nogal wat nadruk te leggen op de seksuele geaardheid van zijn heldin. Rand is namelijk een lesbienne en zoent graag met haar vriendin. Deze scènes voegen niets toe en zijn duidelijk bedoeld om te laten zien hoe vooruitstrevend deze film denkt te zijn.

‘The Nightmare Gallery’ is een mislukte horrorthriller, maar dankzij een goede casting is deze film alsnog de moeite waard om een keer te bekijken.

VOD-release: 20 augustus 2020
DVD-release: 20 augustus 2020