The Notebook (2004)

Regie: Nick Cassavetes | 123 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Ryan Gosling, Rachel McAdams, Gena Rowlands, James Garner, Sam Shepard, Joan Allen, Tim Ivey, Ed Grady, Geoffrey Knight, Kevin Connolly, Heather Wahlquist, Andrew Schaff, Matt Shelly

Aan de basis van het schaamteloos romantische ‘The Notebook’ van regisseur Nick Cassavetes staat een eeuwenoud cliché: rijk meisje valt voor arme jongen, de ouders van het rijke meisje zijn tegen de relatie, waardoor de liefde op gespannen voet verder gaat of doodbloedt. Voorspelbaar? Mwah… misschien. Of toch niet? Wie ‘Message in a Bottle’ heeft gezien, dat net als ‘The Notebook’ gebaseerd is op een boek van Nicholas Sparks, weet dat zijn verhalen niet altijd een gelukkig slot hoeven te hebben. De spanning wordt er in ‘The Notebook’ dus nog best goed in gehouden.

Naast de fraaie cinematografie heeft het liefdesverhaal niet twee maar vier sterke troeven in handen: we zien namelijk niet alleen de om elkaar heen draaiende jonge geliefden, elkaar afstotend en aantrekkend alsof het onderdelen uit een Geomag doos zijn, maar ook een oudere man en vrouw, die meer met elkaar gemeen blijken te hebben dan alleen een plekje in een verpleegtehuis te hebben veroverd. De verhaallijnen wisselen elkaar dan ook steeds af; de scènes met de bejaarden fungeren als raamwerk, waarbinnen de geschiedenis van Allie Hamilton (Rachel McAdams) en Noah Calhoun (Ryan Gosling) tot bloei komt. Allie en Noah worden inderdaad uit elkaar gerukt en Allie wordt zelfs oprecht verliefd op een andere man, die wel op haar ouders goedkeuring kan rekenen. Het is een sterk punt in de film dat deze Lon (James Marsden) niet afgeschilderd wordt als een volstrekt ongeschikt personage: je kan je juist heel goed voorstellen dat Allie kiest voor een toekomst met hem. Zo gaat dat nu eenmaal in het leven: is er werkelijk voor iedereen één ware weggelegd? ‘The Notebook’ lijkt te willen laten zien dat het een kwestie van keuzes maken is. Voor Noah ligt het anders: hij kwijnt weg in een leven gevuld met zelfbeklag. Zullen de twee elkaar ooit nog zien?

Het zijn dus Rachel McAdams en Ryan Gosling die de meeste schermtijd krijgen en terecht: wat spetteren ze van het doek. Het is volstrekt geloofwaardig dat deze twee jonge mooie mensen als een blok voor elkaar vallen (al is Noah eerder van Allie gecharmeerd dan andersom). Hun liefde is warm en passioneel, ontroerend en levensecht.

De rollen van de twee oudere hoofdrolspelers zijn echter eveneens van groot belang voor de film en gelukkig weten Gena Rowlands (moeder van de regisseur) en de charmante James Garner hun taak uitermate goed te vervullen. Het is niet erg moeilijk om te raden wie Gena Rowlands personage is, maar de vraag wie James Garner nu eigenlijk speelt zal veel kijkers tot bijna het einde van de film blijven kwellen. Bijrollen zijn er voor Joan Allen, die Allies moeder op een nogal eendimensionale wijze neerzet. Jammer, want deze actrice kan veel meer dan dat.

Nick Cassavetes neemt de kijker mee naar het South Carolina in de jaren veertig en dat doet hij met volle overtuiging. De setting is absoluut realistisch en het is makkelijk om jezelf te verliezen in deze tot in de puntjes verzorgde film. Het camerawerk scoort ook hoog, evenals de sfeerverhogende muziek.

Wanneer je de fenomenale acteerprestaties en de cinematografie wegstreept hou je eigenlijk alleen maar onoriginele thema’s over: zoals eerder genoemd de arme jongen versus de ouders van het rijke meisje op wie hij verliefd is, onbeantwoorde – want door ouders onderschepte – brieven en een verpleegster die verliefd wordt op een soldaat… Maar juist vanwege het fijne acteerwerk dat in mooie beelden gevangen wordt is de film het aanzien toch meer dan waard. Vooral voor romantici is ‘The Notebook’ een film om te koesteren, maar deze film zal ook de wat sceptischere kijkers niet onberoerd laten.

Bioscooprelease: 7 oktober 2004