The Nude Vampire – La vampire nue (1970)

Regie: Jean Rollin | 90 minuten | drama, horror, erotiek | Acteurs: Olivier Martin, Maurice Lemaître, Caroline Cartier, Ly Lestrong, Bernard Musson, Jean Aron, Ursule Pauly, Catherine Castel, Marie-Pierre Castel, Michel Delahaye, Pascal Fardoulis, Paul Bisciglia, René-Jean Chauffard, Christine François, Olivier Rollin

‘The Nude Vampire’ (‘La vampire nue’) was de tweede langspeelfilm van erotische horrorspecialist Jean Rollin en, hoewel de latere kenmerken van zijn werk zich hier al af beginnen te tekenen – blote vrouwen in doorschijnende gewaden, mooie overzichtsshots van het Franse (platte)land, verlaten stranden, langzame, nachtelijke achtervolgingen en een melancholische sfeer – is de regisseur duidelijk nog aan het zoeken naar een eigen vorm. ‘The Nude Vampire’ kent zeker wel enkele geneugten, maar kuiert toch nog wat te vaak doelloos rond, zonder veel spanning of prikkelingen.

Het verhaal is best de moeite waard, al is het vervelend dat de informatie de kijker op klungelige, expliciet opgelepelde wijze bereikt. Personages die de hele geschiedenis en motieven in saaie monologen en onlogische dialogen uit de doeken doen, puur ter kennisgeving voor de kijker. En als het acteerwerk nu nog enigszins te pruimen was geweest, was het niet zo storend geweest, maar, afgezien van Olivier Martin en Maurice Lemaître, die als de heimelijke vader en zijn argwanende zoon nog tamelijk geloofwaardig overkomen, acteert iedereen alsof hij de tekst voor het eerst voor ogen heeft gekregen en simpelweg voorleest. Maar de eerste helft van de film blijf je als kijker toch nog redelijk nieuwsgierig naar de ware toedracht en achtergronden. Is het gekidnapte meisje echt een vampier? Wat is de rol van de zoon? Zullen de mannen echt het geheim van onsterfelijkheid kunnen ontrafelen? Ook is de semiwetenschappelijke benadering van het vampieronderwerp, die Rollin hierna ook vaak zou aanhouden, vrij boeiend. Het gaat om een bloedziekte/afwijking en de mannen willen deze simpelweg onderzoeken. Dat er vervolgens een zelfmoordsekte het meisje als een Godin ziet, is alleen maar een “leuke” toevoeging.

Dit laatste zorgt tenminste voor een “fijne” onheilspellende sfeer, met aardige momenten waarin het vampiermeisje in het donker wordt achtervolgd door de sekteleden met maskers op in de vorm van paarden- en kippenkoppen, en er lugubere ceremonies worden uitgevoerd in een statig kasteel. Het doet enigszins denken aan momenten in Kubricks ‘The Shining’ en ‘Eyes Wide Shut’.

Toch houden hier de positieve elementen wel op. Naast deze aardige aspecten is de film namelijk ook regelmatig tergend langzaam en zitten er verschillende zinloze striptease-, naakt-, of dansscènes in de film die helemaal niets toevoegen en los van het verhaal en de (belangrijkste) personages staan. Wanneer ook het verhaal zelf een redelijke anticlimax blijkt te hebben, is ‘The Nude Vampire’ toch vooral een teleurstelling met hier en daar wat potentie.