The Objective (2008)

Regie: Daniel Myrick | 90 minuten | horror, thriller, science fiction | Acteurs: Jonas Ball, Matthew R. Anderson, Jon Huertas, Michael C. Williams, Sam Hunter, Jeff Prewett, Kenny Taylor, Chems-Eddine Zinoune, Qzaibar Allal, Hammou Abaou, Rkia Chkaroll, Ibtihal Iataren, El Hayrani Lekbir, P. David Miller, Vanessa Johansson

Arme Daniel Myrick. Nadat hij zichzelf op de kaart zette met de no budget mockumentary ‘The Blair Witch Project’  werd het oorverdovend stil rond de man. Nu is hij een aantal jaar bezig om zich weer opnieuw in de kijker te spelen, maar echt lukken doet dat niet. Zonde, want hij kan echt wel iets. Zo was zijn cultfilm ‘Believers’ een geslaagde psychologische thriller. Helaas lieten veel mensen die film massaal links liggen. Hetzelfde geldt voor ‘The Objective’, ook geen slechte film. Het heeft zelfs twee jaar geduurd voordat de rolprent op dvd werd uitgebracht (in ons land tenminste).

‘The Objective’ verhaalt over een geheime Amerikaanse missie in Afghanistan. De geheimzinnige CIA-agent Benjamin Keynes (Jonas Ball) reist mee met een groepje geharde commando’s. Het doel is om een lokale geestelijke op te sporen om meer te weten te komen over de verblijfplaats van de Taliban. De geestelijke is echter nergens te bekennen, maar het gezelschap krijgt een tip. Het doelwit zou zich in de bergen verschanst hebben. Tot de tanden bewapend gaat het team op onderzoek uit. Keynes houdt zich op de vlakte. Heeft hij een verborgen agenda?

Fans van Myricks werk herkennen het patroon: hoe minder je weet over het verhaal, hoe beter. De cineast mikt telkens op verrassende plotwendingen, personages met een dubbele agenda en onverklaarbare gebeurtenissen. Wat dat betreft stelt ‘The Objective’ dan ook niet teleur. De film blijft geheimzinnig, mysterieus en heeft iets ongrijpbaars. De sfeer is mistig en je zult moeten puzzelen om de uitkomst te raden.  Klinkt goed toch?

Helaas zijn er meerdere constanten in Myricks oeuvre te ontdekken. Ondanks het succes van ‘The Blair Witch Project’ heeft hij nooit over een riant budget mogen beschikken, zodat ook latere films vrij goedkoop ogen. De kostuums zien eruit alsof ze uit de fopwinkel komen en de acteurs zijn degelijk, maar niet meer dan dat. Het is het net niet. Met een betere cast en sterkere special effects had ‘The Objective’ meer indruk gemaakt. Laat dat je er niet van weerhouden om deze film een kans te geven. Deze mysterieuze thriller leunt zwaar op sfeer en geheimzinnigheid. Myrick beheerst zijn trucje uitstekend.