The Obscure Life of the Grand Duke of Corsica (2021)

Regie: Daniel Graham | 93 minuten | komedie, drama | Acteurs: Timothy Spall, Peter Stormare, Matt Hookings, Alicia Agneson, Noeleen Comiskey, Lucy Martin, Ali Cook, James Mackie, Elvira Out, Pia Zammit, Edward Mercieca, Lara Heller

‘The Obscure Life of the Grand Duke of Corsica’ gaat over Alfred Rott (Timothy Spall), een beroemde architect, wiens succes hem enigszins naar het hoofd is gestegen. Maar wie weet, misschien was hij altijd al wel een enfant terrible. Hij heeft spijt van zijn ontwerp van het Europese Parlement, maar met de opdracht voor een nieuw concertgebouw op Malta lijkt hij wel plezier te hebben, al doet hij niet veel moeite om aimabel over te komen. Wanneer de opdrachtgevers in zijn ontwerp het vrouwelijk geslachtsdeel zien, geven ze aan dat de rijke familie die geldschieter is van het prestigieuze project, nooit hun naam zal verbinden aan zo’n gebouw. Dat Rott verklaart dat het niet een vagina moet voorstellen, maar de zuidpunt van Australië, met zeeanemonen en schuim, helpt niets meer. Om stoom af te blazen besluit Rott op de uitnodiging voor een exclusief feestje op de Belgische ambassade in te gaan. Het feest houdt het midden tussen een orgie en een gemaskeerd bal, alsof Rott de set van Kubricks’ ‘Eyes Wide Shut’ op is gelopen.

Tijdens dit feestje ontmoet hij de aantrekkelijke Poppea, die hem in al zijn behoeften moet voorzien. Er vindt een voorzichtige klik tussen de twee, ondanks het leeftijdsverschil. Net voor de politie een inval doet op het feest en er allerlei hoge piefen afgevoerd worden, schuift ze hem een uitnodiging van ‘een goede vriend’ toe en laat ze hem veilig ontsnappen. De uitnodiging is van de hertog van Corsica (Peter Stormare), die een bijzondere opdracht heeft voor Rott: het bouwen van een mausoleum. De hertog is namelijk stervende. Aanvankelijk houdt Rott de boot af, hij is immers geen bouwer, maar een ontwerper, maar wanneer zijn gastheer aangeeft dat hij er rustig een aantal dagen over mag denken, groeit Rotts interesse in het project.

Spall en Stormare zijn sterk in hun respectievelijke rollen. Ze doen aan stuivertje wisselen wie excentrieker is. Zowel Rott als de hertog zijn aan elkaar gewaagd, maar de sympathiekaart gaat toch naar Rott, al was het alleen maar om de manier waarop hij een arrogante jazzliefhebber in bijzijn van zijn date op zijn nummer zet.

‘The Obscure Life of the Grand Duke of Corsica’ is een onevenwichtige film. De film loopt over van de intrigerende ideeën, die echter niet allemaal doel raken. Dat wreekt zich met name in het tweede gedeelte van de film. Het gaat dan namelijk niet alleen meer over de opdracht die de architect uitvoert, maar volgt ook het verhaal van Franciscus van Assisi dat zich in 1221 na Christus op Malta afspeelt, wat dan ook weer verfilmd wordt in de huidige tijd. We maken ook kennis met de acteur die deze rol speelt en zijn lot heeft een pandemische uitwerking op de rest van het eiland. Franciscus van Assisi krijgt poëtische en symbolische teksten toebedeeld, maar het is maar de vraag of de gemiddelde kijker iets kan met zijn beweringen dat “er geen slavernij bestaat, omdat als de ziel vrij is, wij dat ook zijn”. Ook de scènes met de van lepra genezen jonge vrouw voegen meer verwarring toe dan dat ze begrip opleveren. Jammer dat deze film de potentie niet waarmaakt.

Bioscooprelease: 15 juli 2021