The Oh in Ohio (2006)

Regie: Billy Kent | 85 minuten | komedie | Acteurs: Parker Posey, Danny DeVito, Paul Rudd, Mischa Barton, Miranda Bailey, Keith David, Liza Minelli, Tim Russ

De filmmaatschappij promoot ‘The Oh in Ohio’ als een film in de stijl van “Desperate Housewives” en “Sex in the City”. De ontwikkeling van de vrouwelijke seksualiteit is een gemeenschappelijk thema, maar daarmee houdt de daadwerkelijke overeenkomst op. ‘The Oh in Ohio’ is een film zonder pretenties, de nadruk ligt volledig op het komedie element. Seks wordt ingezet als lachmiddel. De verhaallijnen zijn licht, nergens worden zware thema’s behandeld.

Wanneer Jack (Paul Rudd) en Priscilla (Parker Posey) na tien jaar huwelijk uit elkaar gaan omdat Jack het niet langer aankan dat hij Priscilla geen orgasme kan bezorgen, lijkt geen van beiden kapot van verdriet te zijn. Biologieleraar Jack vermaakt zich met een jongere studente, die zijn verloren gegane ego weer een beetje opkrikt, en Priscilla zoekt hulp bij een flamboyante seksgoeroe (een grappige cameo van Liza Minnelli). De seksgoeroe raadt haar aan een vibrator te kopen en Priscilla raakt verslaafd aan zelfbevrediging. Uiteindelijk blijkt de trilfunctie van haar mobieltje ook heel effectief te zijn. Na het zonder succes uitproberen van verschillende “levende” exemplaren, blijkt de twintig jaar oudere kleine dikke zwembadverkoper Larry (Danny DeVito) haar uiteindelijk als enige man het ultieme lichamelijk genot te kunnen schenken. DeVito is aandoenlijk en charmant in zijn rol als onverwachte verleider. Zijn warme manier van acteren maakt het bijna geloofwaardig dat de mooie, jonge, en in het maatschappelijk leven geslaagde, Priscilla voor een oude, dikke en kale man van zestig zou vallen.

De lichtvoetigheid van ‘The Oh in Ohio’ is de valkuil van de film. Het verhaal blijft zo licht, dat het de film uiteindelijk oninteressant maakt. De wendingen zijn voorspelbaar en het ontbrekende verrassingselement maakt de film weinig origineel. Toppunt van het ontbreken van originaliteit is de schaamteloze kopie van de (fake)klaarkomscène zoals gespeeld door Meg Ryan in ‘When Harry met Sally’. Het acteerwerk is niet slecht, maar de acteurs hadden een beter script verdient.

‘The Oh in Ohio’ is als fastfood. Snel eten als tussendoortje. Een half uur na de maaltijd ben je al vergeten dat je iets in je mond hebt gestopt.

Redactie Cinemagazine