The Old Guard (2020)

Recensie The Old Guard CinemagazineRegie: Gina Prince-Bythewood | 125 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Charlize Theron, KiKi Layne, Matthias Schoenaerts, Marwan Kenzari, Luca Marinelli, Chiwetel Ejiofor, Harry Melling, Veronica Ngo, Natacha Karam, Mette Towley, Anamaria Marinca, Micheal Ward, Shala Nyx, Majid Essaidi

Wanneer een aantal schoolkinderen wordt ontvoerd in Zuid-Soedan, is het aan een groepje huurlingen om ze te bevrijden. Het groepje bestaat uit vier jeugdige veteranen, onder leiding van de stoere Andromeda. Aangekomen in Zuid-Soedan blijkt het verhaal van de ontvoering verzonnen en lopen de huurlingen in de val. Daar liggen ze dan, doorboord door tientallen kogels en hartstikke dood. Of toch niet?

Toch niet. De huurlingen blijken over vreemde vermogens te beschikken, waardoor er meer dan een paar dozijn kogels nodig zijn om ze eronder te krijgen. Dus staan ze op, stoffen zich af en beginnen aan een wonderlijk avontuur. Een farmaceut wil de uitzonderlijke vermogens van de huurlingen commercieel uitbaten en zet man en macht in om ze te pakken te krijgen. Ondertussen lijkt Andromeda –Andy voor vrienden – langzaam haar vermogens kwijt te raken.

‘The Old Guard’ is een verfilming van de graphic novel-serie van Greg Rucka. De verfilming is vooral een actiethriller, op smaak gebracht met wat superheldensaus. De locaties zijn een keer niet de half-mythische steden uit het superheldenuniversum, maar realistische steden en regio’s in het hier en nu. Gevaarlijke regio’s (Zuid-Soedan, Afghanistan) en bekende wereldsteden (London, Parijs) wisselen elkaar af.

Ook de acteurs komen her en der vandaan. Met naast grote namen als Charlize Theron (Zuid-Afrika) en Chiwetel Ejiofor (Engeland) ook iets minder bekende Europese acteurs als Matthias Schoenaerts (Vlaanderen), Luca Marinelli (Italië) en Marwan Kenzari (Den Haag). Opvallende namen, omdat het hier gaat om karakteracteurs in rollen die weinig psychologische diepgang vereisen. Alleen de eeuwig jonge Theron is in meerdere opzichten een perfecte keus voor de eeuwig jonge Andy.

‘The Old Guard’ biedt voldoende vermaak voor een paar uur toffe actie en spanning. Waar het de film aan ontbreekt is een warm kloppend hart. De emotionele scènes, die toch al wat geforceerd erbij zijn gesleept, komen daarom nooit echt binnen. De karakters hebben te weinig diepgang en complexiteit om echt te boeien, zodat je ook nooit geraakt wordt door wat ze meemaken en wat ze vertellen over hun tragische levens. Daarmee is ‘The Old Guard’ nog geen verspilde moeite, maar met een beetje meer diepgang was de film stukken beter geweest.

VOD-release: 10 juli 2020 (Netflix)