The Old Man & the Gun (2018)

Recensie The Old Man & the Gun Cinemagazine Regie: David Lowery | 93 minuten | biografie, komedie | Acteurs: Robert Redford, Casey Affleck, Sissy Spacek, Danny Glover, Tom Waits, Tika Sumpter, Ari Elizabeth Johnson, Teagan Johnson, Gene Jones, John David Washington, Barlow Jacobs, Augustine Frizzell, Jennifer Joplin, Lisa DeRoberts

Na een carrière die ruim vijf – en als je zijn tv-werk meetelt zelfs bijna zes – decennia heeft geduurd vindt Robert Redford het welletjes. ‘The Old Man and the Gun’ (2018) is de laatste film voor de immer charmante acteur, die ondanks het feit dat hij dik in de tachtig is, nog altijd een onmiskenbare jongensachtige uitstraling heeft. Aan filmmaker David Lowery (‘A Ghost Story’, 2017) de eer om Redfords zwanenzang te regisseren. Hij schreef bovendien het scenario, waarbij hij zich losjes baseerde op een krantenartikel uit The New Yorker uit 2003, van de hand van David Grann, over de legendarische Amerikaanse crimineel Forrest Tucker die tientallen banken beroofde (zelfs tot op hoge leeftijd) en maar liefst achttien keer uit de gevangenis wist te ontsnappen. Zijn drie echtgenotes hadden totaal geen weet van zijn criminele activiteiten en kregen pas argwaan als de politie aan de deur belde. De rol van zo’n gewiekste bandiet, die met zijn innemende voorkomen iedereen om de tuin kon leiden, is natuurlijk bij uitstek geschikt voor Redford, die gedurende zijn carrière zo’n beetje patent had op dit soort schelmenrollen. Voor de laatste keer zien we de legendarische acteur schitteren in een rol die hem op het lijf geschreven is. Of moeten we dat pensioen, dat hij aankondigde bij de Amerikaanse première van deze film, met een korreltje zout nemen? Als je hem hier zo in actie ziet, dan is dat te hopen!

‘The Old Man and the Gun’ speelt zich af aan het begin van de jaren tachtig. Forrest Tucker (Robert Redford) staat sinds zijn ontsnapping uit de beruchte San Quentin-gevangenis al twee jaar op de lijst van gezochte criminelen. Dat weerhoudt hem er echter niet van gewoon weer een bank te beroven. Tussen het omzeilen van de politie door helpt hij doodleuk een dame met autopech; het blijkt een perfecte afleidingsmanoeuvre. De vrouw, Jewel (Sissy Spacek) is hem erg dankbaar en staat erop hem op een lunch te trakteren. Het klikt zo goed tussen de twee dat hij – geheel tegen zijn gewoonte in en ondanks de valse naam die hij opgeeft – zijn dubieuze dagelijkse praktijken aan haar opbiecht en Jewel opzoekt op haar boerderij. Zo’n leventje lijkt hem ook wel wat. Voor het zover is, wil hij Jewels hypotheek eerst afbetalen, bij wijze van verrassing. Maar de bank weigert aan dit plannetje mee te werken zonder een handtekening van Jewel; daar gaat Forrests verrassing. Uit frustratie besluit hij zijn oude hobby – het beroven van banken – maar weer op te pakken. In een stijlvol maatpak en als een ware gentleman komt hij overal mee weg; hij hoeft niet eens zijn pistool onder zijn jas vandaan te halen. Het enige dat hij laat zien is zijn glimlach. Politieagent John Hunt (Casey Affleck) heeft zijn zinnen gezet op het inrekenen van Tucker en zit hem en zijn maten van de bejaardenbende (Tom Waits en Danny Glover) op de hielen.

Forrest Tucker is typisch zo’n man die het niet kan laten om banken te beroven. Zolang hij dat doet, heeft hij het gevoel dat hij leeft. Het gaat hem daarbij niet om het gebruiken van geweld, want zijn wapen hoeft hij nooit te gebruiken. Het gaat hem maar ten dele om het geld. Hij berooft vooral banken om te zien hoe hij er elke keer weer mee wegkomt. Hij geniet dan ook met volle teugen van het kat-en-muisspel met detective John Hunt, die hij graag dichtbij laat komen en in de waan laat dat hij hem bijna te pakken heeft. Filmmaker David Lowery zag in het verhaal van Tucker een prachtige parallel met de carrière van Redford, die eigenlijk altijd een kwajongen is gebleven en met zijn charmante uitstraling zelfs van de grootste criminelen een innemende persoonlijkheid wist te maken. Met ‘The Old Man and the Gun’ brengt Lowery dan ook een eerbetoon aan Redford en diens imposante carrière, met subtiele knipogen en subtiele verwijzingen naar eerder werk van de acteur (zo werd voor de openingscredits bijvoorbeeld leentjebuur gespeeld bij ‘Butch Cassidy and the Sundance Kid’ (1969) en krijgen we zelfs een flard te zien van de gevangenisontsnapping uit ‘The Chase’ (eveneens uit 1969)).

De bankovervallen zelf zijn ondergeschikt aan de intermenselijke relaties – die van Tucker met zijn criminele maten en die met zijn nieuwe liefde Jewel, geweldig gespeeld door respectievelijk Danny Glover, Tom Waits en Sissy Spacek. ‘The Old Man and the Gun’ is ook stilistisch interessant: van Lowery’s keuze voor Super 16, wat de film zijn jaren-zeventiglook geeft, tot de inventieve camerastandpunten die hij gebruikt om de overvallen mee vast te leggen. Verwacht geen snelle actie en flitsende heistscènes; deze film neemt de tijd om het opmerkelijke personage Forrest Tucker te schetsen, met zwoele jazz als achtergrondmuziek. Maar bovenal huldigt deze film Robert Redford en zijn lange, indrukwekkende carrière, en doet dat met een film die naadloos aansluit bij alles waar Redford voor staat en waar we hem al zo lang om waarderen.

Bioscooprelease: 8 november 2018
DVD- en blu-ray-release: 27 juni 2019