The Omen (2006)

Regie: John Moore | 110 minuten | horror, thriller | Acteurs: Liev Schreiber, Julia Stiles, Mia Farrow, David Thewlis, Nikki Amuka-Bird, Reggie Austin, Marshall Cupp, Seamus Davey-Fitzpatrick, Michael Gambon, Pete Postlethwaite, Matt Ritchie, Vee Vimolmal

Dat Hollywood de kunst van het remaken nog niet verleerd is, wordt opnieuw bewezen met de première van ‘The Omen’, en wel op 6-6-2006.  Dat deze film dertig jaar na de bioscooppremière van de oorspronkelijke horrorklassieker ‘The Omen’ (1976) verschijnt, is niet geheel toevallig. De drie zessen spelen immers een belangrijke rol in deze film en staan voor het getal van het beest, de duivel.  De remake wijkt qua verhaallijn nauwelijks af van het origineel. Wel zijn er een aantal kleine veranderingen aangebracht. De film speelt dertig jaar later en heeft een politiek tintje meegekregen. Zo wordt er aandacht besteed aan enkele wereldwijde rampen van de laatste jaren, met als boodschap dat de ‘Apocalypse’ er aan zit te komen. Dit politieke aspect voegt echter geen meerwaarde toe aan het verhaal en is eerder irritant te noemen.

Het gros van de acteerprestaties is niet onaardig. Mia Farrow, de zwangere vrouw uit de legendarische film ‘Rosemary’s Baby’ (1968) speelt een aardige bijrol als creepy nanny van het duivelskind Damien. Liev Schreiber en Julia Stiles komen aardig uit de verf als de ongelukkige ouders, en Michael Gambon (bekend als Philip Marlow uit de Britse miniserie ‘The Singing Detective’) is kort terug te zien in een klein rolletje als Carl Bugenhagen. Damien zelf, gespeeld door Seamus Davey-Fitzpatrick, komt op de een of andere manier minder eng over dan in de originele film. Dit is jammer, aangezien hij het belangrijkste spanningselement in de film is.

De algehele sfeer in de film is vrij luguber, maar dit was in het origineel ook zeker het geval. De horrormomenten uit ‘The Omen’ (1976) worden nog eens dunnetjes overgedaan en er is geprobeerd om de film nog enger te maken door de toevoeging van een aantal nare visioenen. Deze lijken echter niet echt in de sfeer van de film te passen. Ze maken het geheel te modern en verraden op deze manier dat we met een remake te maken hebben.

Over het geheel is ‘The Omen’ geen slechte film. De film ziet er gelikt uit en wijkt nauwelijks af van het origineel. Dit is echter ook gelijk het probleem. De film voegt niks toe. Men is er net in geslaagd om in de buurt te komen van Richard Donner’s ‘The Omen’ (1976), maar meer ook niet. Het meest positieve aan deze remake is het feit dat de originele film weer onder de aandacht gebracht wordt en de datum waarop deze remake uitkomt is een slimme vorm van marketing.

Vincent Nijman