The One (2001)

Regie: James Wong | 85 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Jet Li, Jason Statham, Delroy Lindo, Carla Gugino, James Morrison, Dylan Bruno, Richard Steinmetz, Steve Rankin, Tucker Smallwood, Harriet Sansom Harris, David Keats, Dean Norris, Ron Zimmerman, Darin Morgan, Mark Borchardt, Joel Stoffer, Kim McKamy, Archie Kao, Narinder Samra, Doug Savant

Reizen tussen verschillende werelden in een parallel universum. Er zijn vele boeken over geschreven en verscheidene films en tv-series over gemaakt. Zoals de serie ‘Sliders’ waarin de hoofdpersoon naar andere werelden reist en meerdere malen zichzelf tegenkomt (maar dan net even iets anders). In deze kopieën van onze aardbol leven dezelfde mensen, maar doen ze ander werk, is er een andere president en rijden ze door rood in plaats van groen. In ‘The One’, een film van regisseur James Wong (‘Final Destination’) krijgen we ook te maken met dit bijzondere fenomeen dat Multiversum heet.

Rechercheur Gabe Law (Jet Li) merkt de laatste jaren dat er iets vreemds met hem aan de hand is. Hij kan harder rennen, is sterker en denkt sneller. Als Gabe tijdens het verplaatsen van een crimineel wordt aangevallen komt hij oog in oog te staan met Gabriel Yulaw (ook gespeeld door Jet Li). Deze exacte kopie probeert hem te vermoorden, maar dit mislukt door het ingrijpen van twee Multiversum Agenten, gespeeld door Delroy Lindo (‘Romeo Must Die’) en Jason Statham(‘Transporter’). Deze agenten, die het misbruik van Parallelle werelden moeten bestrijden, leggen Gabe uit dat deze Gabriel een evenbeeld van hem is in een andere wereld. Zijn tweelingbroer uit dit parallelle universum is er achter gekomen dat de levensenergie van een overleden kopie van hem, wordt verdeeld onder de overlevenden. Hij heeft het voor elkaar gekregen al 123 kopieën in het Multiversum om te brengen. Gabe is zijn 124ste en laatste slachtoffer voor hij de enige van zijn soort is. Als hem dit lukt wordt hij ‘The One’ en daarmee onverslaanbaar. Het is aan Gabe en de Multiversum Agenten om hem tegen te houden.

De naam van de film doet erg denken aan ‘The Matrix’. En dat is niet zo gek. In die film wordt de hoofdpersonage “The One” genoemd en de speciale eigenschappen als het vertragen van de tijd komt in deze film ook aan bod. Vandaar dat ‘The One’ een beetje aanvoelt als een ‘been there, done that’ actiefilm. Het verhaal leent zich om een interessante film te worden, maar door het matige acteerwerk van Jet Li en het slechte script blijft het een oppervlakkige actiefilm. De special effects in de film zijn wel erg goed verzorgd. Zo zijn er meerdere vechtscènes waarin Jet Li tegen zichzelf moet vechten. Erg knap gedaan. Jammer is dat de film begint op het moment dat de slechte Jet Li zijn 123ste moord pleegt. Het had de film goed gedaan als het effect dat de moorden hebben, op zichzelf en de overgebleven kopieën, beter was uitgewerkt.

De film is met zijn 85 minuten (inclusief aftiteling) al aan de korte kant en aan karakterontwikkeling wordt al helemaal niet gedaan. Zo leef je geen moment mee met de dingen die de goede Jet Li meemaakt. Ondanks de mooie effecten en het ingenieuze gegeven (parallelle universum en het verdelen van de krachten nadat een evenbeeld dood gaat) gaat de film ten onder aan het slechte scenario en de niet overtuigende Jet Li. ‘The One’ is een matige actiefilm geworden die in de schaduw staat van klassiekers als ‘The Matrix’.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 14 februari 2002