The Opposite of Sex (1998)

Regie: Don Roos | 105 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Christina Ricci, Martin Donovan, Lisa Kudrow, Lyle Lovett, Johnny Galecki, William Lee Scott, Ivan Sergei, Megan Blake, Colin Ferguson

Samen met Reese Witherspoon is Christina Ricci hét komisch talent aan de andere kant van de oceaan; als de struise blonde Witherspoon de prom queen is, dan is de petieterige Ricci de trailer park girl van de twee. Een carrière als Lolita zit er inmiddels voor Christina Ricci niet meer in na Vincent Gallo’s ‘Buffalo ‘66’ en ‘The Opposite of Sex’. In de rol van Dede is ze wereldwijs en schaamteloos berekenend, alsof er niets anders op zit in het leven. Haar voice-over kleurt de film, die verder nogal te lijden heeft onder een vreemde move in de tweede helft, waarin de aandacht verschuift naar de relatie tussen de weifelende Bill en zijn ex-schoonzus Lucia (Lisa Kudrow), een oude vrijster die zich overal mee bemoeit. Dede, die je niet kunt haten omdat ze in het begin al heeft aangekondigd een vals kreng te zijn, verdwijnt plots uit het zicht en we moeten het de rest van de film doen met een zwakke verhaallijn (Bill wordt door een jaloerse ex-leerling beschuldigd van mishandeling) en het gekissebis van Kudrow. Ook leuk, maar dan in een andere film, want Ricci en Kudrow kunnen allebei de show stelen en de botsingen tussen de pretentieloze tiener Dede en de gefrustreerde Lucia zijn een plezier om naar te kijken.

Dede en haar sarcastische blik kleuren ‘The Opposite of Sex’. In het tweede uur keert ze nog af en toe terug in het verhaal, maar de in het begin zo triomfantelijk aanwezige voice-over heeft zijn effectiviteit verloren omdat Dede niet meer in het middelpunt staat en we dus niet meer door haar ogen naar het verhaal kijken. Martin Donovan is te weinig sprankelend voor zo’n belangrijke rol en de natte-vaatdoekromantiek van Lyle Lovett, die ooit door iemand verteld is dat hij kan acteren dan wel een heel beroemde kennissenkring heeft, werkt ook op de zenuwen. Kostbare speeltijd, die door Ricci moeiteloos had kunnen worden opgevuld, hetgeen ze in het slotstuk nog even bewijst.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 23 september 1999