The Other Boleyn Girl (2008)

Regie: Justin Chadwick | 115 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana, Jim Sturgess, Kristin Scott Thomas, Eddie Redmayne, Juno Temple, Benedict Cumberbatch, Ana Torrent, Mark Rylance, Tiffany Freisberg, Alfie Allen, Jade Ramsey, Nikita Ramsey, Oliver Chris, Christopher Fosh

Na het succes van Philippa Gregory’s gelijknamige roman en de Elizabeth-sequel zat het eraan te komen: de verfilming van ‘The Other Boleyn Girl’, over het onbekende zusje van de zestiende-eeuwse Engelse koningin Anna Boleyn – de moeder van Elizabeth I en in de film Anne geheten. Waren de historische feiten al om van te smullen – vooral dankzij Henry VIII, die zijn vrouwen liefst onthoofdde konden ze hem geen zoon baren -, de roman van Gregory spreekt zelfs van een zusterstrijd om de troon, geïnstigeerd door op status beluste familieleden.

Insnoeren dus maar die jongedames en meer, want al in de eerste scène van ‘The Other Boleyn Girl’ zien we Mary’s blote rug wanneer zij gewassen wordt voor haar bruiloft. Hollywood komt met mooie koppen op de proppen om het kijkvolk soepel de kassa’s door te loodsen en het ziet er lief uit, Natalie en Scarlett als knuffelende zusjes in strakke corsetten. Het is jammer dat de twee actrices nog net te jong zijn om een film te kunnen dragen, al komt Portman aardig in de buurt met haar venijnige Anne; Johansson oogt wat bleutjes in een vlakke rol. Van Mary hadden we meer verwacht gezien de titel van de film, maar om ons onbekende redenen is Johanssons rol ten gunste van die van Portman naar de achtergrond gedrongen. De historie vraagt daar misschien om, maar de film heet natuurlijk niet voor niets ‘The Other Boleyn Girl’.

Goed. De snelle montage doet ons in eerste instantie door het verhaal flitsen, waarbij vooral de geëmancipeerde houding van de belangrijke vrouwen opvalt: zowel Anne als moeder Boleyn – gespeeld door een ingetogen Kristin Scott Thomas – geven de heren aan het hof flink tegengas. De film maakt daardoor een iets te moderne indruk voor de bestreken periode, maar volgens de romantische regels vindt een beetje koning dat natuurlijk wel spannend, ook die van de zestiende eeuw. In het middendeel stropt de film wat, om pas tegen het eind – als de tragiek wordt opgevoerd – te raken. Dat is vooral de verdienste van Portman, die zowel opportunisme als verdriet op haar gezicht kan toveren. Eric Bana is een degelijke koning, die goed matcht met de dames en een indrukwekkende torso kan overleggen. Ook het beeldwerk is in orde, met veel goud- en bruintinten – al valt ‘The Other Boleyn Girl’ bij de pracht en praal, de acteerprestaties en uiteindelijk ook het verhaal van ‘Elizabeth’ in het niet.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 28 februari 2008