The Other Guys (2010)

Regie: Adam McKay | 107 minuten | actie, komedie | Acteurs: Will Ferrell, Mark Wahlberg, Eva Mendes, Michael Keaton, Steve Coogan, Ray Stevenson, Samuel L. Jackson, Dwayne Johnson, Brooke Shields

‘The Other Guys’ begint met een fijne dosis zelfspot waarin het ‘buddycop’ genre, waartoe we films als ‘Lethal Weapon’ en ‘Bad Boys’ kunnen rekenen, op de hak worden genomen. Samuel L. Jackson en Dwayne ‘The Rock’ Johnson scheuren schietend door New York terwijl zij met oneliners strooien in een wervelende achtervolgingsscène. Dit zijn de grote mannen op het politiestation waar ook Hoitz (Mark Wahlberg) en Gamble (Will Ferrell) werken. Hoitz is door een blunder eerder in zijn carrière veroordeeld tot een plek op het bureau en heeft de pech gekoppeld te zijn aan Gamble die zeer tevreden lijkt te zijn met zijn bureaufunctie en geen enkele ambitie lijkt te hebben om op straat de held uit te gaan hangen. Wanneer het sterrenduo van het bureau wegvalt, vechten alle haantjes van het politiebureau om de kans de nieuwe helden van het bureau te worden. Nu vindt ook Hoitz het tijd dat hij en zijn partner hun bureau verruilen voor de straat. Het duo gaat achter zakenman Ershon (Steve Coogan) aan en vervolgens is hun baan een stuk minder saai dan voorheen.

Voor ‘The Other Guys’ is een blik beroemdheden opengetrokken waar je u tegen zegt. Van een piepklein rolletje voor Anne Heche tot cameo’s van onder andere Brooke Shields en bijrollen van onder andere Eva Mendes en Steve Coogan. Mark Wahlberg doet het (hoewel er hier ook niet zo heel veel van hem gevraagd wordt) aardig in zijn rol als agressief alphamannetje dat gek wordt van zijn softe partner Ferrell. Van hoofdrolspeler Will Ferrell moet je houden, als je normaal niet om hem kan lachen zal dat in deze film niet anders zijn. Naast fijne bijrollen van Samuel L. Jackson en Dwayne Johnson, is het ook leuk om Michael Keaton weer eens in actie te zien.

Het leukste gedeelte van de film is eigenlijk het begin waarin Samuel L. Jackson en Dwayne Johnson met zichtbaar plezier de clichématige stoere politiemannen uithangen. Maar ook de relatie tussen de dociele Ferrell en de felle Wahlberg levert veel leuke momenten op. ‘The Other Guys’ duurt alleen wel te lang om de hele film op dit gegeven te kunnen teren. Het complot rond zakenman Steve Coogan wordt te slordig uitgewerkt om echt boeiend te kunnen zijn en daarom begint ‘The Other Guys’ zo op de helft van de film toch een beetje te verzanden. Liefhebbers van Will Ferrell films zullen ongetwijfeld een leuke tijd beleven met deze film, maar voor de gemiddelde filmkijker zijn de grappen over het algemeen toch een beetje te flauw om de hele film lang te kunnen boeien.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 11 november 2010