The Other Side of Sleep (2011)

Regie: Rebecca Daly | 88 minuten | drama | Acteurs: Antonia Campbell-Hughes, Sam Keeley, Olwen Fouere, Cathy Belton, Aaron Monaghan, Gina Moxley, Louise Weir, Vicky Joyce, Zsuzsa Varga, Arlene Kelly

Wat doe je wanneer je wakker wordt in een bos naast het lijk van een vermoorde vrouw? Die onalledaagse vraag krijgt fabriekarbeidster Arlene voor de kiezen, het hoofdpersonage van het drama ‘The Other Side of Sleep’. In dit langspeeldebuut van de Ierse Rebecca Daly speelt het hoe of wat van de moord een minder grote rol dan de verwerking van het moorddrama in de dorpsgemeenschap. En nog belangrijker is de vraag of slaapwandelaar Arlene het allemaal nog wel helder ziet.

Het is maar goed dat ‘The Other Side of Sleep’ zich vooral richt op de geestelijke gesteldheid van het hoofdpersonage, want als moordverhaal gaat deze film gebukt onder een belabberd scenario. Dat Arlene de politie niet inschakelt gaat er al nauwelijks in, maar welke vreemde rol speelt de zus van het slachtoffer? Waarom durft Arlene niet bij haar baas in de auto te stappen, terwijl hij vlak daarvoor alle gelegenheid had haar te grazen te nemen in de verlaten fabriek? Waarom organiseert iemand een fuifje om iets te vieren dat pas later op de dag bekend zal worden? Dat de meer surrealistische scènes logica ontberen spreekt vanzelf, maar de moordplot laat te veel onbeantwoord.

Helaas heeft de film meer problemen dan een zwak scenario. ‘The Other Side of Sleep’ doet te hard zijn best om arthouse-fähig te zijn. Dus zien we onbestemde blikken, worden handelingen drie versnellingen lager uitgevoerd dan in het normale leven en volgen op de meest eenvoudige dialogen momenten van plechtige stilte. Het doet allemaal geforceerd aan en het lijkt geen enkel hoger doel te dienen.

Ondanks al die gebreken is een bezoekje aan ‘The Other Side of Sleep’ het overwegen waard. Het gedoseerd prijsgeven van aanwijzingen zorgt ervoor dat je als kijker altijd bij de les blijft. Ook is de film aangenaam duister en sfeervol, en blijft de geestelijke neergang van Arlene boeien. Het acteerwerk is dik in orde en er valt visueel het nodige te beleven, zoals de allereerste beelden van de fabriek waarin Arlene werkt. Laat onverlet dat dit een film is die gebaat zou zijn bij iets minder plot of juist een beter uitgewerkt verhaal. ‘The Other Side of Sleep’ is nu te veel het werk van een talentvol regisseuse op zoek naar een fatsoenlijk script.

‘The Other Side of Sleep’ verschijnt donderdag 25 september 2014 op VOD.