The Outsiders (1983)

Regie: Francis Ford Coppola | 91 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Matt Dillon, Ralph Macchio, C. Thomas Howell, Patrick Swayze, Rob Lowe, Emilio Estevez, Tom Cruise, Glenn Withrow, Diane Lane, Leif Garrett, Darren Dalton, Michelle Meyrink, Gailard Sartain, Tom Waits, William Smith

In 1965 schreef Susan Eloise Hinton, een middelbare scholiere uit Tulsa (Oklahoma) een kort verhaal dat twee jaar later onder de titel ‘The Outsiders’ gepubliceerd zou worden. Ze schreef het boek onder het meer mysterieuze S.E. Hinton, zodat de puberende jongens het boek niet links zouden laten liggen omdat het door een vrouw geschreven was. Een truc die later herhaald werd door J.K. Rowling. Het boek ‘The Outsiders’ werd al gauw een van de meest gelezen romans onder de schoolgaande Amerikaanse jeugd. In het voorjaar van 1980 ontving regisseur Francis Ford Coppola een petitie, ondertekend door tientallen jongeren. Zij verzochten hem om het nog altijd mateloos populaire boek van Hinton te verfilmen. De regisseur had nog wat goed te maken na de teleurstellende film ‘One from the Heart’, een jaar eerder en greep deze kans met beide handen aan. Mede dankzij een cast vol veelbelovende acteurs (én toekomstige tieneridolen), werd zijn versie van ‘The Outsiders’ bijna net zo geliefd als het boek waar het allemaal mee begon.

Tulsa, Oklahoma, begin jaren zestig. De buitenbeentjes uit het arme deel van de stad hebben zich gegroepeerd als de greasers. Een van hen is Ponyboy (C. Thomas Howell). Sinds zijn ouders bij een tragisch ongeluk om het leven zijn gekomen, leeft hij alleen met zijn twee oudere broers Sodapop (Rob Lowe) en Darrell (Patrick Swayze). Ponyboy trekt veel op met Johnny (Ralph Macchio), die veel op straat rondhangt omdat zijn ouders hem niet om hen heen willen hebben. De greasers liggen regelmatig in de clinch met de socs, arrogante jongeren uit welgestelde families. Op een avond raakt Ponyboy in gesprek met Cherry (Diane Lane), het vriendinnetje van de leider van de socs, Bob (Leif Garrett). Wanneer deze Bob er weet van krijgt dat het klikt tussen Ponyboy en zijn meisje, is het hek van de dam. Beide groepen jongeren gaan met elkaar in gevecht, waarbij Johnny Bob uit noodweer doodsteekt. Samen met Ponyboy vlucht hij naar Dallas (Matt Dillon), de leider van de greasers, in de hoop dat hij hen kan helpen.

‘The Outsiders’ is een haast episch opgezette film over de problemen waar opgroeiende tieners mee worstelen. Coppola bleef met zijn film zo dicht mogelijk bij het boek van Hinton, al werd er wel wat aan introducerende scènes geschrapt. ‘The Outsiders’ doet sterk denken aan ‘Rebel Without a Cause’. Die film uit 1955 met James Dean in de hoofdrol ging eveneens over jongeren die zich onbegrepen en doelloos voelden. De twee rivaliserende groepen die elkaar naar het leven staan, doen juist weer denken aan ‘West Side Story’, al is die film veel romantischer van opzet. Net als deze beide films is ook ‘The Outsiders’ gefilmd in het glorieuze breedbeeldformaat CinemaScope, zij het dat Coppola op een meer gekunstelde wijze te werk is gegaan dan zijn vakbroeders dertig jaar eerder. Met name de semi-kunstzinnige close-ups van de acteurs zijn te pretentieus voor een film als deze en gaan ten koste van de uitwerking van de personages.

Het meest opvallende aan de film ‘The Outsiders’ is de cast vol met acteurs die de daaropvolgende jaren grote successen zouden boeken en wiens posters menig meisjeskamer zouden opfleuren. Matt Dillon was al enkele jaren eerder ontdekt, maar jongens als Rob Lowe, Ralph ‘The Karate Kid’ Macchio, Patrick Swayze, Tom Cruise en Emilio Estevez (die beide aardige bijrollen vertolken) maakten met ‘The Outsiders’ hun debuut op het witte doek. Vooral Dillon en Macchio overtuigen, waarbij Dillon dankbaar gebruik maakt van het feit dat zijn rol van de rebelse Dallas de enige bijrol is die echt goed is uitgewerkt. Macchio is intens als de angstige, kwetsbare en gedoemde Johnny, met wie je wel mee móet leven. Het is trouwens ironisch dat uitgerekend de acteur die in ‘The Outsiders’ de hoofdrol speelt, C. Thomas Howell, uiteindelijk het minst succesvol van het hele stel is gebleken. Niettemin zet hij de idealistische, dromerige Ponyboy prima neer.

‘The Outsiders’ is een melodramatische film – wat nog wordt versterkt door de sombere soundtrack van Coppola’s vader, Carmine – over tieners die door schade en schande wijs worden. Het gaat over het verlies van onschuld, waarmee het van alle tijden is. Echter, de klassenstrijd doet behoorlijk gedateerd aan. Niettemin blijft het verhaal herkenbaar voor opgroeiende jongeren, waardoor de film vooral voor hen iets magisch krijgt. Bovendien spreken de acteurs bij velen tot de verbeelding. ‘The Outsiders’ is niet Coppola’s beste, maar zeker ook niet zijn slechtste film.

Bioscooprelease: 3 mei 1984