The Paradise Suite (2015)

Regie: Joost van Ginkel | 119 minuten | drama | Acteurs: Erik Adelöw, Steven Aqboda, Dragan Bakema, Emmanuel Boafo, Reinout Bussemaker, Jasna Djuricic, Andre Dongelmans, Nanette Drazic, Alena Dzebo, Hubert Fermin, Alexandra Hong, Boris Isakovic, Bas Keijzer, Victoria Koblenko, Magnus Krepper, Francois Djoks Makanga, Aidan Mikdad, Zukisa E. Nante, Anjela Nedyalkova, Anna-Maria Nikolaeva, Silviya Petrova, Philip Rachid, Veselin Rankov, Eldar Residovic, Eva Röse, Babetida Sadjo, Isaka Sawadogo, Kees Scholten, Petia Silianova, Jeroen Spitzenberger, Silviya Stanoeva, Sigrid ten Napel, Raymond Thiry, Bjorne Willemsen, Yootha Wong-Loi-Sing

Het Nederland van nu is, kijkend naar ‘The Paradise Suite’, van een zwaarmoedige eenzijdigheid. Dat klinkt chargerend, maar er schuilt een kern van waarheid in. De financiële crisis heeft zijn sporen nagelaten. De kloof tussen rijk en arm wordt gestaag groter. De niet westerse immigranten die ons land aandoen komen vrijwel zonder uitzondering terecht in die laatste categorie. De vluchtelingen, slachtoffers van oorlog of economische gelukzoekers, zijn bijna per definitie voorbestemd voor de culturele en financiële zijlijn. Tegelijkertijd lijden de Westerlingen zelf onder een constante prestatiedrang. Het gevolg daarvan is dat depressie is uitgegroeid tot welvaartziekte nummer een. Van de zalvende werking van geld is nauwelijks sprake. De allesbepalende rol van het kapitaal vergroot de onderlinge afstand tussen de mensen. De ik staat voorop. De bekommernis voor onze medemens is gereduceerd tot een onverschillig mèh-gebaar.

Het is deze samenleving in een notendop die de achtergrond vormt van ‘The Paradise Suite’. De mozaïekvertelling verhaalt over vijf migranten, die allen aan den lijve ondervinden hoe de maatschappij hun leven een neergaande wending meegeeft. Het geluk van het paradijs laat zijn gezicht niet zien. Het rooskleurige toekomstperspectief is niet meer dan een façade. Voor de Nederlandse bewoners zijn ze onzichtbaar. Hun ooit hoopgevende levens spelen zich af in een enigmatisch schemergebied. Als schaduwen in het donker.

Het is een tamelijk zwartgallige kijk op het huidige Nederland (en in zekere zin op Europa in het geheel). De vraag is echter of ‘The Paradise Suite’ niet doorschiet in doemdenkerij. Door de hoeveelheid verhaallijnen en de niet geringe speelduur komt de thematiek overweldigend, maar ook geestdodend over. De ongenuanceerde uniformiteit zet niet aan tot actie, maar laat de kijker verdoofd achter. Bovendien doet de film het voorkomen alsof er helemaal geen slagingskansen mogelijk zijn. De personages die in positieve zin aan de malheur weten te ontsnappen, eindigen uiteindelijk toch weer onder de grenzen van het geluk. De boodschap van ‘The Paradise Suite’ is nodeloos expliciet, echt doordringen wil het echter niet.

Dat komt ook door de clichématige manier waarop de verhalen in beeld zijn gebracht. De rauwe beeldvoering, het gebruik van handheldcamera, de hoge scherptediepte en de afwezigheid van kunstlicht ogen vertrouwd. Het is het bekende riedeltje bij dit type films, die ondanks dat het nooit echt storend wordt, ook nergens uitzonderlijk is. De vergelijking met de ensemblefilms van Alejandro González Iñárritu is bijvoorbeeld makkelijk gemaakt. Dat is geen slechte kwalificatie natuurlijk. Toch ontbeert ‘The Paradise Suite’ originaliteit.

Waar ‘The Paradise Suite’ wel in uitblinkt, zijn de spannende decoupage en de uitstekende spelregie van Joost van Ginkel. De eerste zorgt er voor dat de film niet helemaal blijft hangen in de drukkende thematiek. De onderhuidse spanning en noodlottigheid die uit de opbouw volgt, brengen de personages dichtbij. Doordat Van Ginkel eveneens alles uit zijn acteurs weet te halen, blijft de betrokkenheid hoog. De vele nationaliteiten vormen geen obstakel om universele personages neer te zetten. Uiteindelijk schuilt daar de slotsom van ‘The Paradise Suite’ in. De personages zijn sterk, de situaties waarin ze worden geplaatst zijn dat een stuk minder.

Wouter Los

Bioscooprelease: 29 oktober 2015
VOD-release: 16 januari 2016