The Parent Trap (1998)

Regie: Nancy Meyers | 127 minuten | drama, komedie, familie, romantiek | Acteurs: Lindsay Lohan, Dennis Quaid, Natasha Richardson, Elaine Hendrix, Lisa Ann Walter, Simon Kunz, Polly Holliday, Maggie Wheeler, Ronnie Stevens, Erin Mackey, Joanna Barnes, Hallie Meyers-Shyer, Maggie Emma Thomas, Courtney Woods, Katerina Graham

Erg leuke remake van ‘The Parent Trap’ uit 1961. Lindsay Lohan maakt haar filmdebuut in de dubbelrol van Annie/Hallie. Hier is zij nog een schattig meisje met sproetjes. Het kan snel gaan in het leven. Dankzij de knappe speciale effecten heb je tijdens de scènes waarin beiden te zien zijn nauwelijks meer in de gaten dat het niet echt een tweeling is. De regie is in handen van Nancy Meyers die overigens haar twee dochters ook Hallie en Annie heeft genoemd. Tot zover het Movie 2 Movie shownieuws.

Als scenarioschrijfster is Meyers verantwoordelijk voor ‘Baby Boom’ en ‘Father of the Bride’. Eveneens luchtige familiefilms. De levens van de gescheiden tweeling spelen zich aan weerskanten van de Atlantische oceaan af. De stoere Hallie woont bij hun vader op zijn wijngaard in Californië en de keurige Annie woont met hun modeontwerpende moeder in een groot herenhuis in Londen. Mede door het bruisend acteerwerk van Dennis Quaid als de vader en Natasha Richardson als de moeder leef je volop mee in de hoop dat het toch allemaal weer goed gaat komen tussen die twee.

Is er ook een vuile bitch aanwezig? Jazeker, en die wordt uitstekend neergezet door Elaine Hendrix die van plan is om vanwege het geld met Quaid te trouwen en vanaf dat moment de lastige Hallie voorgoed richting kostschool op te bossen. Quaid heeft ook een leuke nanny (gespeeld door Lisa Ann Walter) rondlopen die vrijgezel is en warempel heeft Richardson een leuke butler (gespeeld door Simon Kunz) in huis die ondanks zijn enigszins nichterig voorkomen eveneens op gezelschap van een vrouw zit te wachten.

Hoe de plot van deze door en door degelijke Disney zich verder ontwikkelt, laat weinig te raden over. De locaties zijn haast idyllisch, de liedjes in de film zijn een mengeling van hits uit de jaren zestig en moderne hits en de grapjes zijn voor jong en oud zeer genietbaar. ‘The Parent Trap’ is als ouderwetse ‘feelgood-Disney’ aan te raden als je de tv wilt gebruiken om even te ontsnappen aan de beelden die er doorgaans aan te treffen zijn.

Jeroen Poldermans

Bioscooprelease: 15 oktober 1998