The Pelican Brief (1993)

Regie: Alan J. Pakula | 141 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Julia Roberts, Denzel Washington, Sam Shepard, John Heard, Tony Goldwyn, James Sikking, William Atherton, Robert Culp, Stanley Tucci, John Lithgow

Ze is op haar charmantst in romantische komedies zoals ‘Pretty Woman’, ‘Notting Hill’, ‘Runaway Bride’ en ‘My Best Friend’s Wedding’. Maar ze weet net zo goed kinderhartjes te veroveren als de kleine Tinkerbell in de avontuurlijke familiefilm ‘Hook’. Zelfs in kaskrakers barstensvol grote sterren zoals ‘America’s Sweethearts’ en ‘Ocean’s Eleven’ trekt ze de aandacht. Ze sleept je mee in aangrijpende verhalen zoals ‘Erin Brockovich’ en ‘Stepmom’. Julia Roberts kan alle genres aan en speelt net zo gemakkelijk de rol van een prostituee als een filmster of een professor.

In ‘The Pelican Brief’ is Julia Roberts een ambitieuze rechtenstudente, Darby Shaw, die na het schrijven van een theorie over de moord op twee rechters wordt achtervolgd door huurmoordenaars. Zij speelt ook deze rol op heel overtuigende wijze. Naast Julia Roberts zien we Denzel Washington, die de rol speelt van journalist Gray Grantham. Hij behoeft eigenlijk geen verdere introductie. Ook Denzel Washington heeft uiteenlopende rollen gespeeld. Enkele films waarin hij heeft meegespeeld zijn ‘Malcolm X’, ‘Mo Better Blues’ en ‘Philadelphia’.

In een film, die eigenlijk maar twee hoofdrolspelers heeft, is de chemie tussen de hoofdrolspelers van groot belang. Deze twee acteurs slagen in hun missie. De chemie is een sterk pluspunt van ‘The Pelican Brief’.

Dat geldt ook voor het script. Meerdere boeken van John Grisham zijn verfilmd, zoals ‘The Firm’ en ‘The Peacemaker’. ‘The Pelican Brief’ is één van de beste verfilmingen. De rechten voor de film waren al verkocht, nog voor hij een letter op papier had. Het boek is net iets spannender dan de film en als je het boek eerst gelezen hebt, zit je beter in de film. De opbouw van ‘The Pelican Brief’ is erg sterk. Als kijker word je stukje voor stukje betrokken bij het wel en wee van de hoofdrolspelers. Ongemerkt verandert de film van een rustige film met een verhaal in opbouw in een actiefilm die je op het puntje van de stoel houdt.

Roosmarijn Andringa

Bioscooprelease: 14 april 1994