The People We Hate at the Wedding (2022)

Recensie The People We Hate at the Wedding CinemagazineRegie: Claire Scanlon | 99 minuten | komedie | Acteurs: Adam Godley, Allison Janney, Isaach De Bankolé, Cynthia Addai-Robinson, Andy Daly, Kristen Bell, Ben Platt, Brandon Johnston, Lexi Janicek, Milakale Kember, Jaxon Goldenberg, Emma Davies, Jorma Taccone, Judith Amsenga, Karan Soni

Op een bruiloft zijn er altijd mensen die je liever niet had uitgenodigd, bijvoorbeeld de dronken oom of de neef die net iets te intiem danst met iedereen. Waar familie is, daar is drama en in ‘The People We Hate at the Wedding’ van Claire Scanlon ligt het drama bij een Amerikaanse familie die uit elkaar is gegroeid. De film begint met het uitleggen van een nogal ingewikkelde familiedynamiek: Donna (Allison Janney) en Henrique (Isaach de Bankolé) raken verliefd en krijgen een dochter, Eloise (Cynthia Addai-Robinson). Maar Henrique gaat vreemd met de oppas en het huwelijk wordt beëindigd. Henrique verhuist met Eloise naar Engeland, Donna hertrouwt en krijgt twee kinderen, Alice (Kristen Bell) en Paul (Ben Platt). Eloise komt nog regelmatig op bezoek maar naarmate de kinderen ouder worden, begint ieder zijn eigen leven te leiden.

Er kan natuurlijk geen bruiloft in de titel zitten zonder dat er een bruiloft is. Eloise is de gelukkige en nodigt haar halfbroer, -zus en moeder uit om naar Engeland te komen. Vooral Alice zit daar niet op te wachten, omdat Eloise haar in de steek heeft gelaten toen Alice een miskraam kreeg. Toch gaan ze, vooral om Donna, die haar kinderen graag herenigd ziet, tevreden te stellen. Voor een film over familie laat ‘The People We Hate at the Wedding’ weinig quality time zien tussen de familieleden. Terwijl ieder karakter duidelijk zijn eigen problemen heeft en er vooral in het begin de afstand tussen ieder benadrukt wordt, blijven de beslommeringen doorgaan tijdens de hereniging. Alice heeft gedoe met haar baas, tevens ook haar minnaar, die ondanks allerlei beloftes niet weggaat bij zijn vrouw en kind om op de bruiloft aanwezig te zijn. Ondertussen ontmoet ze Dennis (Dustin Milligan) in het vliegtuig en heeft ze een klik met hem. Paul neemt zijn vriend Dominic mee. Maar Dominic heeft duidelijk andere plannen dan het bijwonen van een bruiloft en is vooral bezig een trio te organiseren. Donna, tot slot, wordt wederom verleid door Henrique en voelt een oude vonk terugkomen.

Drie totaal andere levens en drie totaal verschillende problemen komen op dezelfde bruiloft en veroorzaken problemen die je liever niet in deze stressvolle periode ziet. Eloise wil niks liever dan haar relatie verbeteren met haar familie, maar komt moeilijk met ze in contact. Het is jammer dat je daardoor ook weinig van haar personage meekrijgt. Ze is zo niet alleen het buitenbeentje van de familie, maar ook een beetje van de film. Het probleem van de film ligt dan ook vooral in de relaties tussen de karakters. Ieder lijkt zijn eigen ding te doen en dat doet afbreuk aan het familiegevoel, ook al is deze familie niet zo hecht. Het duurt te lang voordat er eindelijk gewerkt wordt aan de saamhorigheid. Pas wanneer ieder een beetje aan zijn eigen problemen heeft gewerkt komt de familie aan de beurt en daardoor lijkt alles in de film zo plots te gebeuren.

Ondanks de nogal gescheiden verhaallijnen lukt het ‘The People We Hate at the Wedding’ toch om de aandacht van de kijker erbij te houden. Dit komt vooral door grote namen zoals Kristen Bell en Allison Janney. Hoewel de relaties tussen de familieleden beter uitgewerkt had kunnen worden, zitten de individuele verhaallijnen wel goed in elkaar. Het is duidelijk waar elk familielid mee worstelt en hoe dit uiteindelijk op de bruiloft naar voren komt. Daarbij ligt de focus van de film vooral bij de komedie, want van liefde en romantiek is weinig te bekennen en dat is voor een bruiloftsfilm wel jammer. Wel geeft de film op die manier een meer realistische boodschap. We leven niet lang en gelukkig, maar iedereen zet zich in om het beste leven te leiden.

Sanne Brands

VOD-release: 18 november 2022 (Prime Video)