The Personal History of David Copperfield (2019)

Recensie The Personal History of David Copperfield CinemagazineRegie: Armando Iannucci | 119 minuten | komedie, drama | Acteurs: Dev Patel, Hugh Laurie, Tilda Swinton, Ben Whishaw,

Laat het maar aan regisseur Armando Iannucci over om een Dickens-verfilming totaal naar zijn eigen(aardige) hand te zetten. ‘The Personal History of David Copperfield’ is een speelse, gedurfde en hoogst originele vertaling. Zowel in beeld als in woord weet Ianucci te vermaken. Met natuurlijk zijn maatje Peter Capaldi van ‘In the Loop’ (als Mr. Micawber) in de meer dan uitstekende cast: Dev Patel (David Copperfield), Tilda Swinton (Betsey Trotwood), Hugh Laurie (Mr. Dick) en Ben Whishaw (als griezelige Uriah Heep), om er maar een paar te noemen.

Een kleurrijk gezelschap aan acteurs dat een bont spektakel op de ‘mat’ legt. Er zitten leuke vondsten in de film, zoals de film-in-film stukjes en de tekstherhalingen bij de hoofdrolspelers. Voor liefhebbers van taal en frivoliteit is de film een lust voor oog en oor. Maar bedenk wel, het heeft even nodig. Het eerste kwartier denk je dat dit een film voor kleuters is, het duurt een tijdje om de aparte aanpak te waarderen. Eenmaal bekomen van deze ‘schrik’, herpakt het verhaal zich en blijkt het toch om een unieke, volwassen film te gaan.

‘The Personal History of David Copperfield’ gaat over de persoonlijke ontwikkeling van David Copperfield. Van arm naar rijk en weer terug bij af om uiteindelijk zijn ware roeping te vinden. Verweesd, maar met een opgeruimd karakter en een blij gemoed weet hij al de obstakels die hij in zijn leven tegen komt te overwinnen. Onderweg ontmoet hij tal van bijzondere personages: de eeuwig op zwart zaad zittende Mr. Micawber, zijn vurige tante Betsey Trotwood, de geestelijk in de knoop zittende Mr. Dick, de geniepige Uriah Heep en de met zijn status worstelende Steerforth (Aneurin Barnard).

De film barst van de personages, goed en slecht, alsmede een paar ‘love interests’ (Rosalind Eleazar/Agnes en Morfydd Clark/Dora), die hem met vallen en opstaan volwassen laten worden en hem zijn ware identiteit laten vinden.

De innemende David, altijd op pad met zijn doosje vol met karakteristieke spreuken van mensen die hij heeft ontmoet, bedenkt als een volleerd psycholoog een aparte therapie voor Mr. Dick. Van weeshuis tot arbeider in een flessenfabriek en van kostschool tot schrijver. Van nobody tot somebody, op z’n Iannuci’s. Die vlieger gaat misschien niet voor iedereen op, maar als je deze film echt een kans geeft, worden je zintuigen ruim beloond…

Ruud Stift

Bioscooprelease: 17 september 2020
DVD- en blu-ray-release: 22 januari 2021