The Philosophers (2013)

Regie: John Huddles | 107 minuten | drama, fantasie, science fiction, thriller | Acteurs: James D’Arcy, Sophie Lowe, Daryl Sabara, Freddie Stroma, Rhys Wakefield, Bonnie Wright, Jacob Artist, George Blagden, Philippa Coulthard, Katie Findlay, Natasha Gott, Taser Hassan, Chanelle Bianca Ho, Darius Homayoun, Cinta Laura Kiehl, Melissa Le-Vu, Maia Mitchell, Erin Moriarty, Toby Sebastian, Abhi Sinha, Hope Olaide Wilson, Asger Mariager

Wat als een atoomoorlog het Aardoppervlak dreigt te vernietigen? De enige mogelijkheid tot overleven is de veiligheid van een bunker. Het probleem is dat die veilige schuilplaats slechts voor tien mensen plek heeft. Dat houdt in dat een ander deel van de mensheid aan een onverdraaglijk einde zal komen. Wie mag er mee en wie niet? Twintig scholieren en hun leraar gaan op hun laatste schooldag dit filosofisch gedachten experiment aan. De personages uit ‘The Philosophers’ bewijzen vooral dat ze nog veel te leren hebben.

Het centrale probleem van ‘The Philosophers’ is dat het experiment de hoofdrol speelt, in plaats van de personages. De test is nadrukkelijk een bedachte constructie. Precies daar wringt de schoen. Een primaire eigenschap van een goed verhaal is dat er een zekere mate van groei is. Een reeks van ontwikkelingen die personages aansporen op basis van handelingen die als een logische oorzaak-gevolgrelatie voortkomen uit een scenario. Het doel van een goed scenario is dus dat er beweging is. In film krijgt dat extra waarde omdat het van zichzelf een medium vol dynamiek is. Omdat de personages in ‘The Philosophers’ de bijrol spelen, is er een totaal gebrek aan groei. Het levert een nogal doodse film op. Bovendien is het tamelijk raar dat de personages totaal geen afspiegeling zijn van de Indonesische maatschappij, het land van handeling. Blijkbaar zitten de leerlingen op een internationale school, maar hun achtergrond wordt niet gegeven. Doordat de personages niet character driven zijn, worden ze feitelijk inwisselbaar. Van enige vorm van betrokkenheid is dan geen sprake. Dit zijn geen personages, maar zielloze concepten.

De relatie tussen oorzaak en gevolg is berust op logica. Ook voor de filosofie is dat een grondbeginsel. ‘The Philosophers’ gaat daar hevig mee de mist in. Aanvankelijk beginnen de filosofiescholieren het experiment zoals dat van ze verwacht mag worden. Maar wanneer ze al heel snel op een aanvaardbare oplossing dreigen te komen, grijpt hun leraar in door de regels van hun opdracht te veranderen. Door de parameters achter het experiment vaker aan te passen, wordt het de scholieren onmogelijk gemaakt logisch te beredeneren. Ontwikkelingen komen dus niet voort uit actie en handeling, maar uit ongeïnspireerd schrijverschap. Het nut van de les, en daardoor ook de film, valt daardoor in het niets.

De keuze voor Indonesië als decor lijkt ingegeven door de mooie locaties die in het land te vinden zijn. De goedkopen special effects daargelaten, levert het een film op die visueel het aanzien redelijk waard is. Aangezien het experiment ook een grote psychologische lading heeft, had het wat betreft de beeldvoering allemaal wel wat spannender gekund. Zeker gezien het grote aantal dialoog dat in ‘The Philosophers’ te horen is.

De interessante basispremisse van ‘The Philosophers’ had een betere uitdieping verdiend. Het vrij belachelijke en van de rest losstaande einde, verraadt dat regisseur en scriptschrijver John Huddles het ook allemaal niet meer wist. De gehele film komt in alles te bedacht over. Hopelijk nemen in een eventuele volgende film de personages weer de hoofdrol in.

Wouter Los

Bioscooprelease: 12 juni 2014
DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2014