The Photograph (2021)

Recensie The Photograph CinemagazineRegie: Sherman De Jesus | 95 minuten | documentaire

Regisseur en producent Sherman de Jesus is in New York om het verhaal te achterhalen van een foto van zijn grootvader, Juan De Jesus. Daarop is deze trots en statig vastgelegd, als een echte heer anno 1920, toen hij vanuit Curaçao op Ellis Island aankwam. Belangrijk detail: Juan was gekleurd. En zwarte mensen werden aan het begin van de vorige eeuw zelden vastgelegd met de waardigheid van een volwaardig lid van de samenleving.

De Jesus ontdekt dat zijn grootvader de zwarte inwoners van Harlem op eenzelfde wijze vastlegde als op het portret van hemzelf; Sherman trekt op ooghoogte door de wijk om de foto aan de Harlemmers voor te leggen en spreekt met getuigen; daarmee wordt het verhaal van zijn grootvader verbreed tot het verhaal van een wijk in verandering, een melancholische geschiedenis van zwarte trots.

Nieuw? Niet voor wie Harlem kent. De menselijke verhalen, snel versneden in de categorie items voor televisie, tonen ons De Jesus als adequaat observator met een humane blik, en een professioneel vertaler van wat hij ziet. Langdradig wordt het nooit, vanwege de Amerikaanse spirit, de rijkdom aan verhalen, de passende muziek en de visuele intermezzo’s.

‘The Photograph’ is straatdocumentaire pur sang. Er is een begin, maar geen eind aan het verhaal. Net als het dagelijks leven in Harlem, dat ooit een begin had, maar doorgaat ondanks voortschrijdende gentrificatie. De ziel van Harlem blijft voortbestaan, toont De Jesus. Die ziel waart rond in de gospeldiensten, waait de bocht om als een New Yorkse politiesirene en dendert voort boven 125th Street als een metrostel op snelheid.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 14 oktober 2021
Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2021