The Plumber (1979)

Regie: Peter Weir | 76 minuten | horror, thriller | Acteurs: Judy Morris, Ivar Kants, Robert Coleby, Candy Raymond, Henri Szeps, Yomi Abioudan, Bevereley Roberts, Bruce Rosen, Daphne Grey, Mémé Thorne, David Burchell, Paul Sonkkila, Pam Sanders, Rick Hart

Voedingsdeskundige Brian Cowper is druk bezig met zijn onderzoek aan de universiteit van Adelaide waarmee hij een prestigieuze baan in Genève hoopt te krijgen. Samen met zijn vrouw Jill is hij in neergestreken in een flat die bij de universiteit hoort. Jill probeert thuis van de aantekeningen en cassettebandjes van haar antropologie veldonderzoek een scriptie te maken. Ze vindt het vreemd wanneer opeens een zekere Max voor haar deur staat met de mededeling dat hij als loodgieter een veiligheidsonderzoek moet doen naar de leidingen in hun badkamer, maar laat hem toch binnen.

Max begint spontaan tegels weg te bikken en andere vreemde geluiden te maken. Jill luistert verontrust toe en kan op een gegeven moment niets anders concluderen dat hij staat te douchen. Schoon en fris kondigt hij na enige tijd aan dat de leidingen in rampzalige staat verkeren en dat het lang kan gaan duren voordat hij een en ander heeft gerepareerd. Max heeft het in de dagen daarna prima naar zijn zin met de koffie die Jill voor hem zet en de boterhammen die ze voor hem smeert, terwijl Jill zich steeds meer een gevangene in haar eigen huis voelt door zijn opdringerige gedrag en op allerlei manieren probeert hem de deur uit te zetten en te houden. Wat volgt is een spannende machtstrijd.

Het is knap dat regisseur Peter Weir met zo weinig middelen zo’n spannende en tegelijkertijd grappige film heeft weten te maken. Het merendeel speelt zich af in de flat waar de psychologische oorlog tussen Jill en Max wordt uitgevochten op een bizarre, vaak hilarische manier. Het is fascinerend om te zien hoe Jill worstelt met het korset van sociale conventies waardoor ze Max niet botweg de deur kan wijzen, terwijl dat natuurlijk de enige manier zou zijn om hem iets aan zijn verstand te peuteren. Max buit dit optimaal uit door onbeschaamd op Jill’s schuldgevoel te werken met zijn agressief onderdanige houding van eenvoudige jongen die zich niet staande zou kunnen houden tegenover intellectuelen als Jill en Brian.

Een spannende, soms wat onevenwichtige maar erg geestige thriller over een loodgieter die je je ergste vijanden niet zou toewensen, maar die als type verdacht bekend overkomt bij iedereen van wie het huis ooit door werklui is geannexeerd.

Diana Tjin-A Cheong