The Point Men (2001)
Regie: John Glen | 86 minuten | actie, drama | Acteurs: Christopher Lambert, Kerry Fox, Vincent Regan, Cal Macaninch, Nicolas de Pruyssenaere, Donald Sumpter, Maryam dAbo, Oliver Haden, Hendrick Haese, William Armstrong, Martin Siegel, Marco Maes, Patrick Hastert, Lisa van Laarhoven, Guido Molinaro, Diana Wiersma, Saul Reichlin, Tobias Licht, Patrick Dean, Radica Jovicic
John Glen was bepaald geen groentje toen hij in 2001 de regie op zich nam van de internationale coproductie ‘The Point Men’. Zowel in de hoedanigheid van regisseur als van editor was Glen al geruime tijd in de filmwereld actief, met als belangrijkste wapenfeit de regie van een vijftal Bondfilms. Voor ‘The Point Men’ beschikte Glen over een stel acteurs die ook al een flinke tijd meeliepen, maar ondanks al die ervaring heeft dit niet tot een memorabele film geleid.
Het belangrijkste probleem van ‘The Point Men’ zit in de merkwaardige weergave van terrorisme en terrorismebestrijding. De manier waarop terrorist Amar te werk gaat is even spectaculair als omslachtig. In plaats van een tegenstander simpelweg neer te paffen, rijdt Amar hem als een soort Ben Hur tegen de vangrail van een bergweggetje waarna een shovel voor de rest zorgt. Die rest bestaat dan uit een duikeling over een klif en de onvermijdelijke ontploffing. Een andere keer zorgt Amar ervoor dat hij eerst zijn vrouwelijke slachtoffer het bed in kletst voordat hij haar om zeep helpt. In de wereld van James Bond misschien niet ongebruikelijk maar hier wil regisseur Glen toch echt een realistisch verhaal vertellen.
Toch zijn de handelingen van de terrorist nog beter te begrijpen dan die van de ‘point men’ zelf. Als een stel onvoorstelbare kneuzen laten ze zich afslachten, zonder zich ooit te bekommeren om hun persoonlijke veiligheid. In hun jacht op Amar volgen ze bovendien sporen die nergens naar leiden, behalve dan naar een bizarre neonazidisco waar Amar’s hulpjes hen al staan op te wachten. Ook begrijpen ze maar niet waarom Amar het nou net op hun team heeft gemunt. De verklaring hiervoor blijkt achteraf zo eenvoudig, dat het onwaarschijnlijk is dat de geheime dienst daar niet zelf achter kon komen.
Is het scenario al matig, het acteerwerk is helemaal beroerd. Van een acteur als Christopher Lambert kun je natuurlijk niet te veel verlangen, maar zelfs een capabele actrice als Kerry Fox staat hier haar tekst te declameren alsof het om een oefening in monotonie gaat. Geen probleem voor een pure actiefilm, maar ‘The Point Men’ wil ook een drama zijn, met intermenselijke relaties als belangrijk element. En daarvoor schiet het acteerwerk schromelijk tekort.
Het enige dat ‘The Point Men’ nog een beetje genietbaar maakt, is de manier waarop de actie in beeld wordt gebracht. De ontploffingen, schietpartijen en achtervolgingen zien er vakkundig gefotografeerd uit. Het heen en weer pendelen tussen verschillende locaties (Monaco, Jeruzalem, Luxemburg) zorgt bovendien voor een prettige afwisseling, ook al omdat Glen die locaties aantrekkelijk in beeld weet te brengen.
Uiteraard is dat niet voldoende om de film te redden. ‘The Point Men’ wil een realistisch verhaal vertellen maar weet hierin nooit te overtuigen. De film verbeeldt een universum dat alleen existeert in het hoofd van een wereldvreemde scenarist. Per slot van rekening zou de staat Israël al lang en breed zijn vergaan als haar geheime dienst echt uit zo’n stelletje prutsers zou bestaan.
Henny Wouters