The Predator (2018)

Recensie The Predator CinemagazineRegie: Shane Black | 107 minuten | actie, avontuur, thriller | Acteurs: Boyd Holbrook, Trevante Rhodes, Jacob Tremblay, Keegan-Michael Key, Olivia Munn, Sterling K. Brown, Thomas Jane, Alfie Allen, Augusto Aguilera, Jake Busey, Yvonne Strahovski, Brian A. Prince, Mike Dopud, Niall Matter, Javier Lacroix, Gabriel LaBelle, Nikolas Dukic, RJ Fetherstonhaugh, James S. Salisbury, Garry Chalk

Na een lange afwezigheid is de ‘Predator’-filmreeks weer springlevend. De serie begon ooit als het zoveelste vehikel voor Arnold Schwarzenegger en draait inmiddels vooral om de populariteit van het buitenaardse monster uit de titel. Met regisseur Shane Black (‘Kiss Kiss, Bang Bang’, ‘Iron Man 3’), die zelf een bijrolletje had in de eerste ‘Predator’, aan het roer leek ‘The Predator’ de grote comeback van de reeks te worden. Helaas mondt de film goeddeels uit in een teleurstelling.

De film begint veelbelovend: huurling Quinn McKenna, gespeeld door Boyd Holbrook (‘Narcos’, ‘Logan’) vindt een stuk buitenaardse technologie. Om te voorkomen dat het in de verkeerde handen valt stuurt hij het naar huis, waar het per ongeluk bij zijn autistische zoontje Rory (Jacob Tremblay, bekend van ‘Room’ en ‘Wonder’) belandt. Al snel raken McKenna en zijn team verstrikt in een snood plan van een bedrijf om de Predators in te zetten voor militaire doeleinden.

Helaas is dit ook waar de film volledig ontspoort. De originele ‘Predator’ was simpel: een groep huurlingen wordt in de Zuid-Amerikaanse jungle opgejaagd door een onzichtbaar wezen. ‘The Predator’ voegt hier overheidscomplotten, een interne strijd tussen Predators (een concept dat al werd gebruikt in ‘Predators’, de vorige Predator-film) en hybriden (slecht gejat van ‘Jurassic World’, waar het ook al slecht was) aan toe, afgetopt met vreemde mythen over autisme als een volgende fase in de menselijke evolutie. Geïnspireerd door Marvel staat de film bol van verwijzingen naar de eerdere delen: de buitenaardse jachthonden uit ‘Predators’ keren terug en er duikt zelfs een aantal wapens op uit de beruchte crossover ‘Alien versus Predator’. Ook speelt Jake Busey (‘Starship Troopers’, ‘Contact’) een rolletje als de zoon van het karakter dat zijn vader Gary Busey speelde in ‘Predator 2’.

De saaie karakters voegen er weinig aan toe. Hoewel ‘Predator’ ook geen diep uitgewerkte karakters had, hadden ze wel vermakelijke persoonlijkheden die goed op elkaar inspeelden. McKenna daarentegen is nauwelijks interessant, en zijn teamgenoten al evenmin. Zo speelt Thomas Jane (‘Deep Blue Sea’, ‘The Punisher’, ‘The Expanse’) een karakter met La Tourette, wat niet verder komt dan clichématig gevloek op willekeurige momenten. Olivia Munn (‘X-Men: Apocalypse’, ‘The Newsroom’) heeft helaas weinig meer te doen dan mooi zijn en wetenschappelijke informatie spuien wanneer die relevant is voor het verhaal. Sterling K. Brown (‘Black Panther’, ‘Marshall’) heeft de ondankbare taak om als de schurk Traeger het bizarre (com)plot te dragen.

Waar de film nog wel in uitblinkt, en waar de meesten uiteindelijk voor komen, zijn de Predators zelf. Gevoed door een ruim budget zien de buitenaardse safari-jagers er dan ook fantastisch uit, zowel de klassieke prothetische pakken als de digitale creaties. Ook de actie is wat we van de reeks gewend zijn – veel lasers, explosies en mensen die gruwelijk aan hun einde komen. Wel is het jammer dat de film opnieuw dezelfde fout maakt als ‘Alien versus Predator’ en ‘Predators’ door Predators te laten strijden met andere wezens of Predators. Dit leidt af van waar het om zou moeten gaan – Predators die op mensen jagen. Ook verandert de film een aantal zaken aan de ‘lore’ van de Predator-reeks die voor veel fans moeilijk te verkroppen zullen zijn. Helaas is ‘The Predator’ daarmee te scharen in hetzelfde rijtje als ‘Jurassic World’, ‘Terminator: Genisys’ en ‘Alien: Covenant’. Dat is jammer, want ‘Predator’ heeft nog altijd veel potentie. ‘The Predator’ is leuk vermaak op een saaie avond, maar had veel meer kunnen zijn.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 13 september 2018
Digital HD-release: 14 januari 2019