The Prince (2014)

Regie: Brian A Miller | 87 minuten | actie, thriller | Acteurs: Jason Patric, Jessica Lowndes, Gia Mantegna, Bruce Willis, Rain, John Cusack, 50 Cent, Don Harvey, Jesse Pruett, Didi Costine, Bonnie Somerville, Tim Fields, Johnathon Schaech, Andrea Burns, Jim Bennett, Tyler J. Olson, Jonathan Carkeek, Jay Oringer, Tara Holt

Je mag het een filmcliché noemen: keiharde ex-crimineel leidt een gezapig leven, tot hij door omstandigheden de wapens weer op moet pakken. Hij doet dat uiteraard met pijn in het hart, maar met de vinger op de trekker knalt zo’n semi-automatic toch wel lekker weg. Jason Patric jaagt er in de actiefilm ‘The Prince’ kisten vol munitie doorheen. Helaas levert dat geen knaller van een film op.

Het verhaal van ‘The Prince’ doet denken aan de plot van ‘Taken’. Automonteur Paul Brennan (Patric) belt zijn dochter Beth (Gia Mategna) via Skype. Hij krijgt een vreemde snuiter aan de lijn die zegt dat hij Beth niet kent. Paul vertrouwt het niet en vraagt Beth’s beste vriendin Angela (Jessica Lowndes) om hulp. Zij weet te vertellen dat dochterlief aan de heroïne is en een relatie heeft met een beruchte drugsdealer uit New Orleans. Met Angela op sleeptouw vertrekt Paul naar The Big Easy om haar terug te halen. Dat moet hij onopgemerkt doen, want Paul was ooit een sleutelfiguur in de plaatselijke onderwereld. Hij heeft in die tijd geen vrienden gemaakt. Vooral zijn oude rivaal Omar (Bruce Willis) kan zijn bloed wel drinken. Gelukkig blijken Pauls vaardigheden nog niet verroest en kan hij rekenen op de steun van zijn oude vriend Sam (John Cusack).

Je kunt merken dat Patric, Willis en Cusack ‘The Prince’ als een tussendoortje beschouwen en zwaar op hun maniertjes leunen. We nemen het ze maar niet kwalijk. De drie 80’s-veteranen moeten het doen met een formulematig plot waar gaandeweg steeds meer gaten in vallen. Waarom neemt Paul de irritante Angela mee op zijn levensgevaarlijke missie? Waarom vestigt hij de aandacht op zichzelf als hij zijn dochter snel en sluiks wil weghalen? En het grootste raadsel: waarom schieten de schurken zo vaak mis? Blijkbaar kunnen de bodyguards in New Orleans wel wat uurtjes op de schietbaan gebruiken. Als je warmloopt voor vuurgevechten, dan zal je je wel vermaken met ‘The Prince’, maar verwacht geen verrassingen. Alles wat je ziet is al eens eerder en beter gedaan.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 18 september 2014
DVD- en blu-ray-release: 12 december 2014