The Prince & Me (2004)

Regie: Martha Coolidge | 111 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Julia Stiles, Luke Mably, Ben Miller, Miranda Richardson, James Fox, Alberta Watson, John Bourgeois, Zachary Knighton, Stephen O’Reilly, Elisabeth Waterston, Eliza Bennett, Devin Ratray, Clare Preuss, Yaani KingEddie Irvine, Angelo Tsarouchas, Jacques Tourangeau, Joanne Baron, Stephen Singer, Sarah Manninen, Tony Munch, John Nelles, Claus BueJames McGowan, Jean Pearson, Dagmar Bláhová, Henrik Jandorf, Niels Anders Thorn, Jesper Asholt, Andrea Veresova, Winter Ave Zoli, Jennifer Roberts Smith, Zdenek Maryska, Vladimir Kulhavy, Garth Hewitt, Dana Reznik, Amy Stewart, Richard Lee, Barbora Kodetová, Klára Issová, Eva Docolomanska, Philip Craig, Dinah Watts, David O’Kelly, Robert Russel, Go Go Jean Michel Francis, Jan Nemejovsky, Lenka Termerová, Emil Helt, Dan Petronijevic, Jason Burke, Michael McLachlan, Patricia Netzer, Andrea Miltner, Jennifer Vey, Kasper Klejnstrup, Marvin Lara

Regisseur Martha Coolidge, onder andere bekend van haar gematigd feministische vrouwenfilms als ‘Rambling Rose’ en ‘Angie’, zoekt het met de film ‘The Prince & Me’ in een heel andere hoek.
Films over prinsen en prinsessen die verliefd worden op iemand beneden hun stand zijn al zo oud als de cinema zelf. Desondanks heeft Coolidge dit concept nogmaals uit de kast gehaald en hier en daar wat wijzigingen doorgevoerd. In ‘The Prince & Me’ heeft ze de beschikking over enkele zeer getalenteerde acteurs, waaronder Julia Stiles en Ben Miller.

Paige is een ambitieuze universiteitsstudente met maar één doel voor ogen, namelijk arts worden bij Artsen zonder Grenzen. Ze komt uit een boerenfamilie waar altijd erg hard gewerkt wordt, ze zet zich dan ook voor de volle honderd procent in voor haar studie. Julia Stiles zet hier een prima stukje acteerwerk neer, waar menig tienermeisje nog dagen over zal napraten.

Daar waar Stiles geloofwaardig overkomt, zet Luke Mably als Prins Edvard een mindere acteerprestatie neer. Edvard is de kroonprins van Denemarken, zijn rijke leven bestaat uit autoracen en meiden scoren. Naar aanleiding van een televisieprogramma dat Edvard ziet over talrijke meisjes in Wisconsin die heel gemakkelijk hun borsten laten zien, besluit hij te gaan studeren in deze stad. Eenmaal aangekomen in de stad ontmoet hij Paige, Edvard wordt smoorverliefd op de jonge studente. Na verloop van tijd is de liefde wederzijds.

Hoe romantisch dit ook klinkt, op het doek spettert de liefde tussen Paige en Prins Edvard er helaas niet af. Luke Mably komt erg houterig over voor een smoorverliefde prins. Dit zorgt voor een groot minpunt in de film, want juist bij een feelgood film is de liefde en de romantiek het belangrijkste element. Wel een pluim voor acteur Ben Miller, die de rol van de bediende Soren speelt. Hij zorgt in ‘The Prince & Me’ voor het kleine beetje broodnodige humor.

‘The Prince & Me’ is een doorsnee feelgood movie, voorspelbaar en zo zoet als honing. Als je daar niet van houdt, hoef je voor deze film geen moeite te doen.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 17 juni 2004