The Promotion (2008)

Regie: Steve Conrad | 86 minuten | komedie | Acteurs: Seann William Scott, John C. Reilly, Jenna Fischer, Lili Taylor, Gil Bellows, Jason Bateman, Joe Farina, Chris Conrad, Rick Gonzalez, Adrian Martinez, Maestro Harrell, Kristopher Lofton, Jarreau Brown, Edwin M. Walker, Jamaal C. Adams, Mario Larraza, Tory O. Davis, Fred Armisen, Bobby Cannavale, Richard Henzel, Brian Gallivan, Christian Stolte, Peter Grosz, Erik A. Williams

Seann William Scott en John C. Reilly hebben beiden hun sporen verdiend in komische rollen. Scott is het meest bekend van zijn rol als Stifler in de ‘American Pie’ reeks en lijkt moeilijk van het imago af te komen. Hij wordt vaak geassocieerd met films die veel flauwe humor omtrent diverse lichaamssappen bevatten, hoewel zijn rol in ‘Role Models’ bewijst dat het ook anders kan. Reilly brak door in serieuzere films (‘Casualties of War’), maakte indruk in ‘Boogie Nights’ en ‘Magnolia’, maar heeft inmiddels bewezen dat hij ook met humoristische rollen goed overweg kan. Hilarisch was hij in ‘Walk Hard: The Dewey Cox Story’, maar ook in ‘Step Brothers’ had hij de lachers op zijn hand. In ‘The Promotion’ combineren beide komische acteurs hun talenten en verrassend genoeg levert dat geen film op waarbij de ene na de andere dijenkletser op de kijker afgevuurd wordt, nee, deze supermarktfilm – het is bijna een subgenre – moet het meer van de subtiele humor hebben.

Doug Stauber (Seann William Scott) werkt als assistent manager bij Donaldson’s supermarkt in Chicago en aast op een promotie, die hij, als hij zijn baas mag geloven, al praktisch in zijn zak heeft. Er wordt binnenkort gestart met de bouw van een nieuw filiaal en Doug wil graag filiaalleider worden. Met het hogere salaris zal Doug eindelijk in staat zijn een ander huis te kopen, zodat hij en zijn vrouw (Jenna Fischer) niet meer ’s nachts wakker hoeven te liggen van zijn banjo- en seksverslaafde (en het liefst ook in die combinatie) buurman. Dan komt Richard Wehlner (John C. Reilly) in beeld: hij is overgeplaatst van Montréal naar Chicago en bekleedt dezelfde functie als Doug. Ook hij blijkt zijn zinnen gezet te hebben op de nieuwe functie. De heren hebben geen hekel aan elkaar, maar maken elkaar wel het leven zuur om hun kansen op de gewilde baan te vergroten.

Steve Conrad, regisseur en schrijver van ‘The Promotion’, maakte furore met zijn fantastische scenario voor ‘The Weather Man’ en dankzij zijn script voor ‘The Pursuit of Happyness’ haalde Will Smith zijn tweede Oscarnominatie binnen. ‘The Promotion’ is de eerste film waarbij Conrad ook de regie voor rekening neemt en hij doet dit heel verdienstelijk. De film blijft niet steken in stereotypen en clichés. Conrad heeft van beide personages sympathieke figuren gemaakt, waarbij je elke uitslag van de sollicatiestrijd wel zou kunnen verteren, hoewel de focus een tikkeltje meer op Doug ligt. De karakters zijn goed uitgewerkt en lijken zo uit je lokale supermarkt gestapt. Dat de basis van deze film zo goed is heeft wel zijn uitwerking op de grapdichtheid, want daar is simpelweg niet veel ruimte voor ingebouwd. Verwacht dan ook niet slap van het lachen op de bank te liggen bij deze film, maar ‘The Promotion’ heeft zeker zijn momenten. De makers mogen in elk geval door naar de volgende ronde.