The Proposition (2005)

Regie: John Hillcoat | 104 minuten | actie, drama, western, misdaad | Acteurs: Guy Pearce, John Hurt, Emily Watson, Ray Winstone, Noah Taylor, Jeremy Madrona, Jae Mamuyac, Mick Roughan, Shane Watt, Richard Wilson, Robert Morgan, David Gulpilil, Bryan Probets, Oliver Ackland, Danny Huston, David Vallon, Daniel Parker, Carl Rush, Garry Waddell, Iain Gardiner, Bogdan Koca, Sue Dwyer, Lance Medlin

Australiër Nick Cave is vooral bekend als schrijver en zanger van vele liederen, maar dat hij daarnaast ook nog filmscripts schrijft is minder bekend. De eerste film waar hij aan werkte was ‘Ghosts…of the Civil Dead’, een horror uit 1988. ‘The Proposition’, een Australische western, is zijn tweede film als schrijver. Het voorstel waar de titel naar verwijst gaat over een waar moreel dilemma. Charlie Burns kan zijn jongere broertje Mikey van de strop redden, mits hij binnen negen dagen hun oudste broer Arthur opspoort en aan de sheriff uitlevert. Arthur wordt verdacht van het uitmoorden van een gezin en van het verkrachten en vermoorden van een zwangere vrouw. De sheriff is de uit Engeland geëmigreerde Morris Stanley en hij maakt de morele fout door Charlie vrij te laten en hem naar zijn broer te laten zoeken. De film spitst zich dan ook niet alleen op Charlie’s zoektocht toe, maar ook op sheriff Stanley en zijn vrouw Martha.

Zeker in het eerste deel van de film krijgen we meer inzicht in het karakter van Stanley. Hij is in wezen een goede man, met een goed hart, maar hij verkeert in slechte omstandigheden en in een tijd van moreel verval. Elk mens kan in een dergelijke tijd bepaalde keuzes maken die achteraf gezien als onjuist bestempeld kunnen worden. Het probleem is alleen dat eenmaal gemaakte keuzes niet meer teruggedraaid kunnen worden. Daar gaat de film ook voornamelijk over; de morele dilemma’s van de menselijke natuur. Waartoe kunnen mensen andere mensen aanzetten en hoe zien wij onze medemens? In ‘The Proposition’ zijn de personages niet per definitie goed of slecht, maar alle karakters hebben grijstinten met zowel goede als slechte eigenschappen. Sheriff Stanley is een goede man, maar door Charlie het voorstel te doen heeft hij een ondeugdzame keuze gemaakt en verliest hij zijn gevoel van rechtschapenheid. Charlie heeft een sterk gevoel voor loyaliteit en oprechtheid, maar zijn familiebanden hebben hem ertoe geleid gruwelijke misdaden te plegen.

‘The Proposition’ is een goede film, een nadeel is echter de traagheid van de film, zeker in het begin. Het bewuste voorstel wordt meteen aan het begin van de film gemaakt en dan verwacht je als kijker dat getoond wordt hoe Charlie achter Arthur aangaat. Hier krijgen we echter sporadisch iets van te zien, de nadruk ligt eerst op sheriff Stanley en zijn vrouw Martha. Hierdoor krijgen we meer inzicht in de dynamiek tussen de sheriff, zijn vrouw en de morele dilemma’s waar zij mee te kampen hebben. Hun introductie en karakterontwikkeling zorgt voor een grote impact gedurende de apotheose. Deze beginscènes zijn echter wel traag terwijl de nieuwsgierigheid ligt bij de jacht van Charlie op Arthur. Afgezien van de traagheid kan ‘The Proposition’ bogen op een goed geschreven script dat zich afspeelt in de schitterende, desolate Outback, een gebied dat zich bij uitstek leent voor dit mythische verhaal. Een ruig, onherbergzaam landschap waar onconformistische mannen leven die het geweld niet schuwen. Geweld dat trouwens heel erg expliciet in beeld gebracht wordt. Bepaalde scènes zijn met recht schokkend te noemen, vooral door de abruptheid en intensiteit à la Peckinpah waarmee ze getoond worden.

‘The Proposition’ is een mooie, aparte film die wellicht niet zo heel toegankelijk lijkt, maar die gewaardeerd moet worden vanwege de duidelijk aanwezige kwaliteit, eigenlijk een beetje net zoals de muziek van Nick Cave.

Hendrik Dijkhuis