The Prosecutor the Defender the Father and His Son (2015)

Regie: Iglika Triffonova | 105 minuten | drama | Acteurs: Romane Bohringer, Samuel Fröler, Izudin Bajrovic, Ovanes Torosian, Nermina Lukac, Krassimir Dokov, Igor Skvarica, Labina Mitevska, Krijn ter Braak, Sanne Vogel, Frank Lammers, Marcel Faber, Adnan Omerovic, Enver Hasic, Nikolina Baskarat, Alexandr Triffonov, Mirja Turestedt, Betty Schuurman, Lisa Romee, Richard Sseruwagi, Suzanna Santrac, Patrik Karlson, Miodrag Stojanovic, Erwin Bozzolini

In de Europese co-productie ‘The Prosecutor the Defender the Father and his Son’ keren we terug naar het bloedige conflict in voormalig Joegoslavië en naar het daarop volgende tribunaal in Den Haag. Hoewel de karakters in deze film zijn verzonnen, is de zaak gebaseerd op een ware gebeurtenis. Alles draait daarbij om getuige K109, een jongen die beweert te hebben gediend onder bevelhebber en mogelijk oorlogsmisdadiger Milorad Krstic. K109 fungeert als belangrijkste getuige van een slachtpartij in een klein Bosnisch stadje.

Ondanks dit heldere uitgangspunt is de film in de eerste twintig minuten lastig te volgen. Zo moet je maar doorhebben dat Milorad Krstic iemand anders is dan de beruchte Radislav Krstic. Daarnaast is het lastig te vatten wat Krstic’ advocaat allemaal uitspookt en wat de precieze rol is van getuige K109. Bovendien zijn editing en beeldvoering onrustig, wat bijdraagt aan de rommelige indruk.

Na de eerste akte komt de film tot rust. We volgen de advocaat en zijn tolk op reis door Bosnië, op zoek naar de vader van getuige K109. Dit deel is boeiend en sfeervol. Naast de speurtocht in Bosnië volgen we de dagelijkse beslommeringen van hoofdaanklager Christine Lagrange. Die scènes zijn minder boeiend en houden de boel voornamelijk op.

Pas in het laatste half uur valt alles op zijn plaats en wordt het drama intens en aangrijpend. Helaas eindigen we met een ellenlange scène in Zweden. Als dramatisch slotakkoord is die Zweedse sequentie te billijken, maar waarom zo eindeloos? Het antwoord is waarschijnlijk te vinden in de aftiteling, onder het kopje financiering.

Al even onevenwichtig als het scenario is het acteren. Soms vlak, maar ook met de geweldige Nermina Lukac (‘Eat, Sleep, Die’) in de rol van tolk Jasna, en de gedegen Samuel Fröler en Ovanes Torosian in de rollen van advocaat en getuige. De muziek is soms prachtig, soms erg aanwezig, de beelden van Nederland wemelen van de clichés, die van Bosnië zijn oogstrelend.

‘The Prosecutor the Defender the Father and his Son’ is een wat onevenwichtige film, maar wel een vol goede bedoelingen en met een warm kloppend hart. Bovendien zijn thema’s als rechtvaardigheid, wraak en ouderschap even boeiend als tijdloos. Het bekijken waard dus, al had er veel meer ingezeten.

Henny Wouters