The Protégé (2021)

Recensie The Protégé CinemagazineRegie: Martin Campbell | 109 minuten | actie, thriller | Acteurs: Maggie Q, Samuel L. Jackson, Michael Keaton, David Rintoul, Patrick Malahide, Ray Fearon, Ori Pfeffer, Robert Patrick, Florin Piersic Jr., Tudor Chirila, Velizar Binev, George Pistereanu, Eva Nguyen Thorsen, Alexandru Bordea, Tanja Keller

Anna (Maggie Q) is een uiterst efficiënte huurmoordenaar, die nog altijd samenwerkt met haar surrogaatvader Moody (Samuel L. Jackson), die haar de fijne kneepjes van het vermoorden voor geld bij heeft gebracht. Maar Moody wordt oud en zijn gezondheid speelt hem parten. Nu de twee toch wel riant kunnen leven van het al die jaren verdiende geld, is het wellicht verstandig om het rustiger aan te doen. Anna’s antieke boekwinkel met peperdure eerste edities – haar échte passie – heeft immers ook aandacht nodig. ‘The Protégé’ van regisseur Martin Campbell toont in een flashback hoe Moody Anna in Da Nang (Vietnam) begin jaren negentig als jong meisje onder zijn vleugels nam: hij ontmoet haar voor het eerst in een kamer vol neergeschoten gespuis; het duurt wel even voor we zien óf en hóe het angstige tienermeisje deze mannen inderdaad om zeep heeft geholpen.

Bij een intiem verjaardagsfeestje – waarbij we meer leren over de band tussen Moody en Anna, vraagt hij haar ene Lucas Hayes op te sporen, die al decennia vermist is. In haar boekenwinkel ontmoet ze ondertussen Michael Rembrandt (Michael Keaton), die veinst geïnteresseerd te zijn in een aankoop, maar niet kan nalaten openlijk met haar te flirten. Anna flirt net zo hard terug. Niet lang daarna stapelen de lijken zich in Anna’s omgeving op en zit er niets anders voor haar op om naar het land af te reizen wat ze gezworen heeft nooit meer te bezoeken: Vietnam, omdat het spoor van de vermiste Hayes daarnaar toe leidt.

‘The Protégé’ ziet er gelikt uit: de film ademt geuren en kleuren en de locaties zijn goed gekozen. De actiescènes zijn al even gepolijst, en Maggie Q toont zich niet alleen een ware actieheldin, ze is ook nog eens overtuigend in de fragmenten waar er meer van haar verwacht wordt. Haar band met haar mentor komt oprecht goed over en met Michael Keaton heeft ze een knetterende chemie, al voel je wel aan dat het nooit iets kan worden tussen die twee. Ook Michael Keaton toont zich van zijn betrouwbare kant; hij speelt een redelijk grote rol en tilt de film met gemak naar een hoger niveau. Hij heeft ook de leukste one-liners.

Op het gebied van het verhaal laat ‘The Protégé’ wel wat steken vallen. De zaak waar het om draait is nauwelijks interessant genoeg om de aandacht vast te houden, het wordt warrig verteld en de kijker raakt er niet echt bij betrokken, het voelt niet urgent genoeg om kogels voor op te moeten vangen. Scenarioschrijver Richard Wenk (onder andere ‘The Equalizer’) is bekend met dit soort pulpy verhalen, en het is te danken aan de op dreef zijnde cast en de goede regie dat ‘The Protégé’ voelt als een betere film dan het daadwerkelijk is. Onderhoudend, maar je bent ‘m ook zo weer vergeten. Toch zou een deel 2 niet eens onwelkom zijn.

VOD-release: 1 oktober 2021 (Prime Video)
DVD- en blu-ray-release: 16 maart 2022