The Quake – Skjelvet (2018)

Recensie The Quake CinemagazineRegie: John Andreas Andersen | 108 minuten | actie, drama | Acteurs: Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp, Edith Haagenrud-Sande, Kathrine Thorborg Johansen, Jonas Hoff Oftebro, Stig R. Amdam, Catrin Sagen, Per Frisch, Hanna Skogstad, Runar Døving, Agnes Bryhn Røysamb, David Kosek, Fredrik Skavlan, Ravdeep Singh Bajwa

In ‘The Wave’ (Bølgen), de voorganger van deze film, werd het rustieke Noorse fjordstadje Geiranger overspoeld door een tsunami. Geoloog Kristian Eikjord (Kristoffer Joner) vermoedde het naderende onheil, maar stuitte tijdens zijn laatste werkdag louter op dovemansoren. Met gevaar voor eigen leven redde hij zijn gezin en talloze andere dorpelingen van een wisse verdrinkingsdood. Desondanks heeft Kristian het gevoel dat hij tekortgeschoten is en meer mensen had kunnen redden door eerder te handelen. Drie jaar later wordt de geoloog door het land gezien als een held, maar is hij zelf een emotioneel wrak vol schuldgevoel. Gescheiden van vrouw en kinderen, en levend als een verkapte kluizenaar, ziet hij overal naderende rampen. Vaak onterecht, maar niet altijd…

Wanneer hij de onderzoekresultaten van een overleden collega ontvangt, komt Kristian tot een schokkende conclusie: in 1904 legde een enorme aardbeving grote delen van Oslo volledig in puin. Uit seismologische metingen blijkt dat in het heden eenzelfde soort catastrofe voor de deur staat. En waar woont het van hem vervreemde gezin? In hartje Oslo natuurlijk. In een poging dit keer wel op tijd te zijn, probeert Kristian de nadere ramp eerst nog via de officiële kanalen onder de aandacht te brengen. Maar die geven wederom niet thuis en verklaren de geoloog annex held voor gek. Om zijn gezin te redden moet Kristian het heft in eigen handen nemen.

De rampenfilm is al sinds de jaren zeventig van de twintigste eeuw een populair genre. De opkomst van moderne computertechnologie heeft ertoe geleid dat recente rampenfilms uit Hollywood vooral de explosies aaneenrijgen en veelal vermakelijke doch grotendeels inhoudsloze no-brainers zijn. De Noorse makers van ‘The Quake’ gooien het daarentegen over een andere, wat subtielere boeg. In plaats van gelijk met de deur in huis te vallen, wordt gekozen voor een trage en gestage opbouw die kijkers ruimschoots de gelegenheid geeft om kennis te maken met de belangrijkste personages. Dat werkt goed: je hebt alle tijd om je aan Kristian en zijn familie te hechten, terwijl de dreiging van de door de titel aangekondigde aardbeving steeds groter wordt en uiteindelijk aanzwelt tot waarlijk rampzalige proporties.

Ondanks de ruimte die voor karakterontwikkeling wordt ingeruimd, valt ‘The Quake’ ook visueel allesbehalve tegen. De uiteindelijke catastrofe, die Oslo grotendeels van de kaart veegt, is indrukwekkend en bij vlagen adembenemend mooi in beeld gebracht, terwijl de scènes waarin Kristian met zijn vrouw en dochter in een op omkiepen staande wolkenkrabber gevangen zitten echte nagelbijters zijn. Er zitten wel af en toe licht ongeloofwaardige momenten (bijvoorbeeld de voortdurende scepsis bij de ‘experts’ over de naderende aardbeving gezien de gebeurtenissen uit het verleden) in het verhaal die iets te opzichtig het pad effenen naar een scenario van rampspoed en destructie, maar die doen uiteindelijk weinig afbreuk aan het geheel.

‘The Quake’ is een prima rampenfilm. De prent komt wat traag op gang, maar slaagt er uiteindelijk voortreffelijk in om karakterontwikkeling en actie harmonieus te laten samenvloeien in een spannende en onderhoudende vertelling.

Frank Heinen

Waardering: 3,5

Bioscooprelease: 21 februari 2019
DVD- en blu-ray-release: 7 juni 2019