The Raid – Serbuan maut (2011)

Regie: Gareth Evans | 101 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Iko Uwais, Joe Taslim, Donny Alamsyah, Yayan Ruhian, Pierre Gruno, Ray Sahetapy, Tegar Satrya, Iang Darmawan, Eka ‘Piranha’ Rahmadia, Verdi Solaiman, Alfridus Godfred, Rully Santoso, Melkias Ronald Torobi, Johanes Tuname, Sofyan Alop, R. Iman Aji, Ananda George, Yusuf Opilus, Mus Danang Danar Dono

Wat zijn filmcarrière betreft mag de Indonesische acteur Iko Uwais met slechts twee films op zijn cv misschien nog een groentje zijn, datzelfde kan op martial arts-gebied niet gezegd worden. Na een aantal individuele prijzen en medailles behaald te hebben werd hij in 2005 lid van het Indonesische demonstratieteam met als opdracht om het ‘pencak silat’, zoals de Indonesische variant van martial arts genoemd wordt, wereldwijd te introduceren en groot te maken. Als er dan ook iemand geknipt is voor de hoofdrol van de Indonesische actiethriller ‘The Raid’ – of, zoals de originele titel luidt, ‘Serbuan Maut’ – is het wel Iko Uwais. Deze film draait namelijk maar om één ding: martial arts.

In ‘The Raid’ speelt Iko Uwais de rol van Rama, een jonge soldaat die voor zijn eerste missie met het SWAT-team mee mag. De opdracht van dit team, dat onder leiding staat van commandant Jaka (Joe Taslim, een professionele judoka), is om een enorm appartementencomplex in de achterbuurten van Jakarta te infiltreren en van de vele criminelen die er ondergedoken zitten te ontdoen. Een op het eerste oog niet al te moeilijke opdracht, maar dat verandert al snel als blijkt dat de leiders van deze bende op de aanval voorbereid zijn. Het complex zit van boven tot beneden vol met bewapende bendeleden, die niet bereid zijn zich zomaar over te geven.

Wanneer al vrij snel een groot aantal leden van het SWAT-team na een aantal zeer intense shootouts aan hun einde gekomen is, splitsen de overgebleven soldaten zich op en is het tijd voor Rama om de hoofdrol op zich te nemen. Ga er dan maar goed voor zitten, want vanaf hier wordt ‘The Raid’ echt genieten, en niet alleen voor de liefhebbers van martial arts. Iko Uwais krijgt namelijk alle gelegenheid om zijn vechtarsenaal aan de wereld te tonen en het is zeer indrukwekkend om te zien hoeveel creativiteit de makers in de talloze vechtscènes gestopt hebben. Absolute hoogtepunt is de scène waarin Rama in zijn eentje met de gehele zevende verdieping van het complex, waar zich tientallen rebellen bevinden, afrekent. De souplesse, snelheid en fraaie techniek waarmee hij zich door de vele tegenstanders heen slaat en trapt zijn adembenemend. Wanneer de stofwolken zijn opgetrokken ligt de hele gang bezaaid met kermende mensen waar Rama op zijn gemak doorheen loopt en als kijker kun je een glimlach dan niet onderdrukken. Het is een prettige wetenschap dat het gebouw uit in totaal vijftien verdiepingen bestaat en dit pas de zevende is.

De ene vechtscène is nog mooier dan de andere en ‘The Raid’ laat je dan ook continu naar meer hunkeren en de actiefilmliefhebber wordt rijkelijk beloond. Het bloed mag dan wel rijkelijk vloeien, toch wordt het nergens smerig of te veel. Door middel van een aantal slowmotion-beelden (zoals bekend uit ‘The Matrix’) en door de shots soms van bovenaf te nemen wordt het geheel fraai in beeld gebracht. Daarnaast is het niet alleen Rama die zijn mannetje staat, maar ook de criminelen tegen wie hij het moet opnemen maken indruk, in het bijzonder Mad Dog (Yayan Ruhian). Het is knap dat Gareth Evans er in geslaagd is een film te maken boordevol vechtpartijen, die desondanks nooit gaat vervelen. Ondanks dat ‘The Raid’ zich vrijwel geheel in hetzelfde appartementencomplex afspeelt en de gevechten telkens in kleine kamertjes en nauwe gangen plaatsvinden, blijft de film tot het eind boeien. Toegegeven, het verdere verhaal stelt vrij weinig voor en door de vele gevechten is de spanning niet altijd even sterk aanwezig, maar als je met zulke talentvolle vechtspecialisten te maken hebt, is het ook zonde ze met al te ingewikkelde dialogen op te zadelen. Dat hebben de makers heel goed begrepen. ‘The Raid’ is een schitterende ode aan de martial arts.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 5 juli 2012
DVD-release: 25 oktober 2012