The Remaining (2014)

Regie: Casey La Scala | 84 minuten | horror, thriller | Acteurs: Johnny Pacar, Shaun Sipos, Bryan Dechart, Alexa Vega, Italia Ricci, Liz E. Morgan, John Pyper-Ferguson, Kim Pacheco, Hayley Lovitt, Erin Murphy, Jennifer Brown Anderson, Rochelle Aycoth, Allen Crowell, Kimberley Drummond, Judd lormand, Nina Repeta, Defecio Stoglin

Religie is big business. In Amerika zijn ze daar erg goed in. Zo heb je onder meer Christian Rock  en zelfs Christian death metal. Harde gitaarmuziek is muziek van de duivel, maar als je nummers voor Hem speelt is het een andere zaak uiteraard. Dan kun je al gruntend je liefde voor Jezus kenbaar maken zonder in de hel te belanden. Geniaal toch? Wat dit met ‘The Remaining’ te maken heeft? Veel, want dit is een Christelijke horrorthriller! Wees gewaarschuwd…

In ‘The Remaining’ draait het om een bruiloft. Een hechte vriendengroep heeft zin in de voltrekking en het bijbehorende feest. Helaas gaat het niet zoals gepland. Een hoop onnatuurlijke gebeurtenissen gooit roet in het eten. De vernietiging van de mensheid en de Dag des Oordeels is aanstaande.

Het idee om een horrorfilm over de Dag des Oordeels te maken is tof bedacht, maar de uitwerking gooit roet in het eten. Regisseur Casey La Scala slaagt er niet in om atheïsten aan zich te binden. Er wordt – begrijpelijk –  veel over God en Zijn zoon gepraat, maar dat is erg vervelend voor niet-gelovigen. Op den duur snap je het wel. De boodschap had best wat subtieler gemogen. Het is onwaarschijnlijk dat er ook maar één griezelfan is die zich zal bekeren na het zien van deze povere horrorfilm.

Het acteerwerk is echter niet onaardig. De cast laat geen blijvende indruk achter, maar irriteert ook niet. Dat is met recht knap te noemen, gezien de frequente dialogen over religie. Niet iedereen staat daar open voor namelijk. Een minpunt zijn de scènes waarin enkele filmpjes van zichzelf maken met onder andere hun smartphones en hun zielenroerselen openbaren. Deze passages zijn langdradig en halen de vaart uit de film die ondanks zijn compacte speelduur van 88 minuten toch sleept. De finale maakt gelukkig een hoop goed.

‘The Remaining’ is geen topper, maar Hij zag dat het nog niet zo slecht was…

‘The Remaining’ verschijnt donderdag 12 februari 2015 op DVD.