The Remains of the Day (1993)

Regie: James Ivory | 135 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Anthony Hopkins, Emma Thompson, Peter Vaughan, James Fox, Ben Chaplin, Christopher Reeve, Hugh Grant, John Haycraft, Caroline Hunt, Abigail Hopkins

In de film ‘The Remains of the Day’ draait het om spijt, onderdrukte emoties en de last van het verleden. Geen lichte kost dus. Mensen die een vlotgemonteerde film vol humor, actie en romantiek verwachten kunnen beter stoppen met lezen en wat anders uitkiezen…

De opbouw van ‘The Remains of the Day’ is erg traag. Het gebrek aan actie en dynamiek zal een groot aantal mensen tegenstaan. Maar als je hier doorheen weet te kijken, dan kun je een prachtige en indrukwekkende kostuumfilm verwachten. Met name het fenomenale acteerwerk en de sombere sfeer maken van deze prent een moderne klassieker.

Anthony Hopkins zet een van zijn mooiste rollen uit zijn hele carrière neer als zwijgzame, loyale butler. Het spel van de Brit is werkelijk fantastisch. Ondanks de gesloten aard van zijn personage, weet Hopkins met kleine gebaren, lichaamstaal en oogopslag een compleet karakter neer te zetten. Zijn subtiele acteerwerk evenaart de perfectie. In sommige scènes lijkt de scheidslijn tussen spel en realisme compleet verdwenen te zijn. Kortom; je beseft niet naar een film te kijken, maar naar een intiem moment uit het leven van twee echte mensen.

Emma Thompson biedt goed tegenspel als de opgewekte werkster, die verliefd wordt op de butler. In tegenstelling tot het personage dat Hopkins speelt, probeert zij haar gevoelens en emoties te uiten. De confrontaties tussen Thompson en Hopkins leveren mooie cinema op. In het spel van deze twee topacteurs worden allerlei sluimerende emoties opgeroepen. Zeer indrukwekkend. Als kijker voel je de onderhuidse spanningen tussen de twee. Het trage tempo van de film versterkt het drama alleen maar, de tijd tikt genadeloos door en er gebeurt niets. Er blijven alleen maar spijtgevoelens over. Je weet dat de relatie tussen deze twee mensen mis gaat lopen, maar je blijft op een goed einde hopen.

De spil van de film draait dus om de (emotionele) verhoudingen tussen de butler en de werkster. De overige castleden acteren redelijk goed, bovendien is het bijzonder dat wijlen Christopher ‘Superman’ Reeve zijn laatste rol speelde voor zijn tragische ongeluk waarbij hij verlamd raakte. Ook Hugh Grant is in deze film te zien in een van zijn eerste filmrollen. Het verhaal dat zich afspeelt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, versterkt de sombere sfeer en de dramatiek van de prent.

‘The Remains of the Day’ is een bijzonder mooie film geworden, waarin menselijke onmacht, spijt en verlangen centraal staan. De prent zal niet naar ieders smaak zijn, maar voor goed acteerwerk en tragisch verlopende romantiek is er geen beter alternatief dan deze film.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 24 februari 1994
Blu-ray-release: 9 oktober 2013