The Rental (2020)

Recensie The Rental CinemagazineRegie: Dave Franco | 88 minuten | horror, thriller | Acteurs: Alison Brie, Jovani Ridler, Toby Huss, Dan Stevens, Jeremy Allen White, Sheila Vand, Anthony Molinari

Dave Franco debuteert met ‘The Rental’ als regisseur. De broer van James Franco vergaarde hiervoor bekendheid als acteur in films als ‘The Disaster Artist’ en ‘Nerve’. In zijn regiedebuut laat hij het acteerwerk aan anderen over. Zo mag zijn bloedeigen vrouw – Alison Brie – een van de hoofdrollen vervullen. Ze staat naast de altijd betrouwbare Dan Stevens. Ook Jeremy Allen White en Sheila Vand zijn goed op dreef. Met het acteerwerk is dan ook niets mis. Helaas laat het script en de vreemde regie de prima cast in de steek…

In ‘The Rental’ besluit zakenduo Charlie en Mina (Stevens en Vand) te vieren dat hun startup een feit is. Om dit feestje kracht bij te zetten, gaan hun geliefden ook mee. Charlies broer Josh (White) is de vriend van Mina. Ook Michelle (Brie) is van de partij om haar vriend Charlie bij te staan. Het kwartet boekt een vakantiehuisje om een feest te bouwen. Wat een gezellig samenzijn moest worden, verzandt in een hels weekend met een dubieuze huurbaas, verborgen camera’s en onderling wantrouwen.

‘The Rental’ is allesbehalve een slechte film, maar wel een saaie. Het probleem van deze productie is dat Franco niet precies weet wat hij wil vertellen. Hoewel deze film als thriller in de markt is gezet, blijkt dat in de praktijk nogal tegen te vallen. Dit is niet zozeer een slow burner, maar een slasher in een identiteitscrisis. Het eerste uur draait ‘The Rental’ vooral om de onderlinge band en verhoudingen tussen het viertal. Helaas kun je van tevoren voorspellen wat er gaat gebeuren, omdat het er nogal dik bovenop ligt hoe de verhoudingen binnen dit viertal werkelijk zijn.

Het acteerwerk is solide, maar kan deze film niet redden. Het duurt te lang voordat er wat gebeurt en doordat je de personages nooit echt leert kennen verlies je de interesse. Als het drama plaatsmaakt voor een horrorsetting gooit Franco alles in de hoogste versnelling en is de trage opbouw vervangen voor een ADHD-finale. Met meer focus had de schokkend bedoelde ontknoping (meer) impact gehad. Voor een eerste regiepoging is ‘The Rental’ zeker niet verkeerd. Wel zwalkend en een beetje saai.

Bioscooprelease: 23 juli 2020
DVD- en blu-ray-release: 23 december 2020