The Rescuers – De Reddertjes (1977)

Regie: John Lounsberry, Wolfgang Reiterman, Art Stevens | 77 minuten | drama, animatie, familie, avontuur, fantasie, misdaad, musical | Originele stemmencast: Bob Newhart, Eva Gabor, Geraldine Page, Joe Flynn, Jeanette Nolan, Pat Buttram, Jim Jordan, John McIntire, Michelle Stacy, Bernard Fox, Larry Clemmons, James MacDonald, George Lindsey, Bill McMillian, Dub Taylor, John Fiedler | Nederlandse stemmencast: Aart Staartjes, Trudy Libosan, Annet Nieuwenhuijzen, Arnold Gelderman, Ger Smit, Johan Te Slaa, Foncesca Haverlag

‘De Reddertjes’ was in 1977 de 23ste avondvullende speelfilm van Walt Disney en hun eerste in breedbeeld-formaat 1:66:1. Bovendien was het ook een film waarin een nieuwe generatie tekenaars het werk (deels) overnam van een oudere generatie. Een generatie die voor grote succesvolle films had gezorgd tot 1970. Na 1970 produceerde Disney een aantal jaren geen succesvolle avondvullende films meer. Het laatste succes was ‘The Aristocats’ en deze dateerde al van 1970. Dus kon Disney in 1977 een nieuw succes goed gebruiken. En zo moest ‘De Reddertjes’ hoge verwachtingen zien waar te maken. Dat lukte. Het publiek stroomde massaal toe. De film zelf werd geen klassieker als ‘Bambi’ of later ‘The Lion King’, maar is wel eentje die hoge ogen gooit. Het verhaal van ‘De Reddertjes’ is een klassiek Disney-plot. Een persoon die compleet de onschuld zelve is, moet worden gered omdat haar iets verschrikkelijks is aangedaan. Ook deze keer slaagt Disney er prima in om dit op een leuke, spannende en humoristische manier in te vullen. De Amerikaanse tekenfilmgigant is er een meester in om een goed-versus-kwaad-epos als ‘De Reddertjes’ met een flinke dosis komische situaties in te vullen, met een mooie spanningsboog en de nodige emotie voor de jongere kijkers.

De dappere muizen Bianca en Bernard weten in ‘De Reddertjes’ met hun moeilijke missie meteen de kijker voor zich te winnen. Zij zijn de goedheid zelve, als kleine Davids tegenover de Goliaths in de vorm van Medusa, haar helper Snoops en twee meedogenloze krokodillen. Om de kijker voor de muisjes te winnen, gebruikt Disney haar specialiteit: de aaibaarheids-factor van de diertjes. En past dit ook toe op de andere dieren die een rol spelen. Naast de leuke muisjes doen een aardige oude kater in het weeshuis van Penny en de diertjes in het moeras zo koddig aan dat je als kijker spontaan je huiskamer in een dierenwinkel zou willen veranderen. Het muisje Bianca is de charme zelve, een echte dame die met haar Zuid-Europese accent (goed gecaste stem van Eva Gabor) rechtstreeks uit Monaco lijkt te komen. Bernard is een goedzak eerste klas die onmiddellijk voor Bianca valt.

Degene die misschien nog het meest de show steelt is Medusa. Hierop hebben de Disney tekenaars zich helemaal uitgeleefd. De gemene ‘feeks’ wordt hilarisch neergezet. Geen guitige ronde vormen voor haar figuur, maar een spitse neus en hoekige lijnen. Haar gedrag is even hilarisch: hoe ze met haar auto door de straten van New York scheurt, hoe ze haar hulpje Snoops uitfoetert, en hoe ze haar krokodillen als haar oogappeltjes hun gang laat gaan. Met de stem van Geraldine Page is het in de Engelse versie genieten van dit karakter.

De film ziet er erg donker uit. Dit komt onder andere door de grillige achtergronden in New York, de setting in het donkere moeras en doordat de film zich veelal ‘s avonds afspeelt. De enscenering van de film komt daardoor wat somber over, iets wat bijvoorbeeld ook terugkomt in latere Disney films als ‘Pocahontas’. De liedjes in de film passen perfect in een echte kinderfilm soundtrack en zijn misschien wat afgezaagd en gedateerd. Op het moment dat de krokodillen in de boot op jacht gaan naar de muisjes wordt echter weer op een klassieke tekenfilmachtige manier gebruikt van de muziek. Een krokodil speelt orgel dat het een lieve lust is om zo de in het orgel verstopte Bianca en Bernard op te jagen. Eén van de leukste scènes in de film. Er zitten dus genoeg leuke en hilarische momenten en karakters in de film om de film van begin tot eind te laten boeien. Daarmee is ‘De Reddertjes’ zeker een Disney film die liefhebbers gezien moeten hebben.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 15 december 1977