The Return (2006)

Regie: Asif Kapadia | 92 minuten | drama, thriller | Acteurs: Sarah Michelle Gellar, Sam Shepard, Peter O’Brien, Darrian McClanahan, J.C. MacKenzie, Frank Ertl, Adam Scott, Kate Beahan, Brad Leland, Bonnie Gallup, Brent Smiga, Erinn Allison, Robert Wilson, Peter Cornwell, Peyton Hayslip, Erica Jones, Katie Knighten, Angela Rawna, Harry Santiago, Angela Ware, Glori Renee Euwer, Ben Hamby

Hoewel het niet iets is waar je voor ieder bioscoopbezoek bij stilstaat, kan de appreciatie van een film voor een groot deel afhankelijk zijn van de verwachtingen vooraf. Wie een komedie verwacht en in plaats daarvan een zakdoekdrama krijgt, zal zich ongeacht de kwaliteit van dat drama nooit echt vermaken. Een film als ‘The Village’ – gelaagde mysteriethriller maar gepromoot als horror – is op die manier geweldig de mist ingegaan. Datzelfde dreigt ook voor ‘The Return’, eveneens een film waarvan de waardering sterk kan afhangen van de verwachtingen.

‘The Return’ is een film met Sarah Michelle Gellar in de hoofdrol en dan verwacht je al snel het soort horror-light waar Gellar het patent op heeft. Die verwachting wordt nog eens versterkt als je naar het artwork van het promomateriaal kijkt. Toch heeft ‘The Return’ maar weinig met horror te maken. De film is eerder een atmosferisch thrillerdrama, met een redelijk grote aandacht voor de psychologie van het hoofdpersonage. Zo heeft ‘The Return’ eerder iets weg van ‘El Maquinista’ (zonder het niveau van die topper ook maar te benaderen) dan van ‘The Grudge’. Daarbij wijkt de cinematografie ook al flink af; de film kent een bijzonder sfeervolle en inventieve fotografie die je eerder bij een onafhankelijke productie verwacht dan bij een grote productie als deze.

Dat alles maakt van ‘The Return’ nog geen geweldige film. Hoewel het geen moeite kost om sympathie te voelen voor het personage dat Gellar hier speelt, blijft de Amerikaanse actrice iets te beperkt en valt zij teveel terug op haar expressie van overbezorgd muizenvrouwtje. Ook vloeken de schrikeffecten, die vaak wat geforceerd aandoen, met de broeierige spanning die de rest van de film kenmerkt. Bovendien kent de plot nogal wat gaten en blijkt het hoofdpersonage van het merkwaardige heldinnentype dat handelt onder het motto ‘waarom de politie inschakelen als je zelf vijftig kilo en een roestig zakmes meebrengt?’

Ondanks al die minpunten valt er toch nog wel wat te genieten bij ‘The Return’. Het verhaal blijft tot het laatste moment spannend en de bijzondere sfeer compenseert het gebrek aan logica. Opgeteld bij de hoogstaande cinematografie, maakt dat van ‘The Return’ een typisch twijfelgeval. Zeker geen hoogvlieger, maar intrigerend genoeg om regisseur Asif Kapadia voortaan in de gaten te houden. Maar verwacht hier vooral geen horror, want je zult je zwaar bekocht voelen.

Bioscooprelease: 22 maart 2007