The River King (2005)

Regie: Nick Willing | 96 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Jamie King, Nikki Bartnett, Robert Bockstael, Edward Burns, David Christoffel, Liam Cyr, Jennifer Ehle, Richard Fitzpatrick, Thomas Gibson, John Kapelos, Rachelle Lefevre, Jonathan Malen, Sean McCann, David Gibson Mclean, David McVicar, Bruce Murphy, Ross Petty, Karl Pruner, Julian Rhind-Tutt, Joseph Wynne

Wanneer alle geweld van grote spektakelfilm met veel special effects, maar weinig karakter je teveel wordt, kan de trage maar onderhoudende ‘The River King’ uitkomst bieden. Er zit geen vaart in deze film. Door de mooie beelden van een volgesneeuwd dorpje, uitstekende muziekkeuze en prima acteerwerk merk je daar echter weinig van.

Edward Burns’ vorige film waarin hij de hoofdrol vertolkte, was zo’n film met groot budget maar weinig omvattend verhaal ‘A Sound of Thunder’. Door alle belachelijke special effects en stupide script viel zijn acteerwerk nauwelijks op. Wellicht deed hij het daar net zo goed als naast Robert De Niro in ’15 minutes’, maar in ‘The River King’ komen zijn acteerlessen pas echt goed tot recht waarin hij een menselijke, nieuwsgierige agent neerzet.

De vriendin van de in de river gevonden jongen wordt gespeeld door Rachelle Lefevre. Ook zij weet haar karakter menselijke geloofwaardige trekken mee te geven, waardoor de film (waar hier en daar toch onwerkelijke zaken in voorkomen) geloofwaardig in zijn geheel is. Wat de regisseur met de spookachtige verschijning en de schijnbaar nutteloze relatie tussen Burns en Jennifer Ehle wilde bereiken wordt namelijk niet echt duidelijk.

De film laat je onbewust over filosofische kwesties nadenken als zelfmoord en de mogelijkheid van geesten. Daarnaast laat het een beeld van studentenverenigingen op gerespecteerde scholen zien zoals in ‘The Skulls’ maar dan realistischer. Soms lijkt het alsof ‘The River King’ teveel hooi op de vork wil nemen waardoor bepaalde elementen onafgewerkt weer de kast in worden gestopt (zoals die eerder genoemde spookverschijningen). Tenslotte kan de titel zelf als merkwaardig worden bestempeld aangezien de verklaring hiervoor niet echt duidelijk wordt.

Of je ‘The River King’ nou tijdens een koude winteravond met een kop dampende chocolademelk of juist een zwoele zomeravond met ijskoude frisdrank kijkt, in beide gevallen biedt de kalme, maar mysterieuze film een moment van rust. Het is dan ook niet aan te raden de film samen met een grote groep mensen te zien.

Roland Torenbeek