The Road to Mandalay (2016)

Recensie The Road to Mandalay CinemagazineRegie: Midi Z | 108 minuten | drama | Acteurs: Kai Ko, Ke-Xi Wu

Bij vluchtelingen en immigratie denken we al gauw aan mensen uit Afrika of het Midden-Oosten die naar Europa komen. Europa is echter bij lange na niet de enige bestemming – ook binnen Afrika en Azië verplaatsen migranten en vluchtelingen zich, op zoek naar een veilige thuishaven of een beter bestaan. Met ‘The Road to Mandalay’ vraagt regisseur Midi Z aandacht voor het onzichtbare leed van Burmese immigranten in Thailand.

In ‘The Road to Mandalay’ laat de jonge Lien Ching (Wu Ke-xi) zich illegaal van Birma naar Bangkok smokkelen. In Bangkok komt ze A-kuo (Kai Ko) tegen, een jongen uit hetzelfde dorp. Beiden zijn op zoek naar een beter leven. Via Bangkok hopen ze op termijn door te reizen naar Taiwan. Omdat ze allebei geen papieren hebben komen ze in Bangkok echter moeilijk aan werk. Keer op keer mislukken hun pogingen, door uitbuiting van louche werkgevers of door interventie van de Thaise autoriteiten. Vooral Lien wordt steeds wanhopiger, en gaat steeds verder in haar pogingen geld te verdienen.

‘The Road to Mandalay’ is een intieme, ingetogen film. Lange, stille shots laten de kijker de atmosfeer opzuigen van schimmige fabrieksplaatsen, zweterige kamertjes waarin de hoofdfiguren vertoeven, en de levendige straten van Bangkok. Midi Z vertrouwt vooral op het realistische spel van Ke-xi en Ko, zonder te leunen op montagetrucs of dramatische muziek. Deze subtiele weergave maakt de film ijzingwekkend geloofwaardig. Op een gegeven moment vindt er een ongeluk plaats in de fabriek waar Lien werkt. In een Hollywoodfilm zou dit een dramatische scène zijn, met een snelle montage en spannende muziek. Dit soort poespas is aan Midi Z niet besteed – we horen een klap, het wordt donker en de camera volgt Lien wanneer ze naar de plek des onheils loopt. Wat er precies gebeurd is horen we niet, we zien alleen een gewonde arbeider liggen. Meer is ook niet nodig – in één klap is duidelijk dat deze mensen onder levensgevaarlijke omstandigheden moeten werken.

In het Westen horen we maar weinig over de illegale Burmese arbeiders in Thailand. Met ‘The Road to Mandalay’ krijgen ze een gezicht. Een gezicht dat niet om aandacht schreeuwt, maar ons rustig laat zien hoe hun leven eruit ziet. De film geeft de kijker geen nadrukkelijke boodschap mee, maar dat is ook niet nodig – na het zien van deze film is er geen twijfel mogelijk over hoe slecht deze mensen het hebben.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 26 juli 2018