The Rock (1996)

Regie: Michael Bay | 136 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Sean Connery, Nicolas Cage, Ed Harris, John Spencer, David Morse, William Forsythe, Michael Biehn, Vanessa Marcil, John C. McGinley, Gregory Sporleder, Tony Todd, Bokeem Woodbine, Jim Maniaci, Greg Collins, Brendan Kelly, Steve Harris, Danny Nucci, Claire Forlani, Celeste Weaver, Todd Louiso, David Bowe, Raquel Krelle

Hoewel de geschiedenis aantoont dat films met Sean Connery in de hoofdrol net zo goed kunnen floppen als die met Nicolas Cage (Connery’s laatste films ‘The League of Extraordinary Gentleman’ of ‘The Avengers’ doen niet onder voor Cage-misbaksels als ‘The Wicker Man’ of ‘Season of the Witch’), staat de Schotse acteur in hoog aanzien. Dat de twee acteurs samen in het zeer genietbare ‘The Rock’, onder leiding van Michael Bay, te zien zijn, betekent echter dubbele starpower en dus dubbel plezier.

Connery is te zien in een rol zoals we hem graag zien: een eigenwijze, superintelligente oude knar. John Patrick Mason was een voormalige Britse spion, die in het bezit is van potentieel gevaarlijke informatie, reden waarom zijn bestaan en gevangenschap in de doofpot is gestopt. Dat feit vormt echter niet de aanleiding van het verhaal. Mason is de enige gevangene die ooit uit het streng beveiligde Alcatraz wist te ontsnappen en die kennis heeft de Amerikaanse veiligheidsdienst nu hard nodig. Generaal Frank Hummel (Ed Harris) heeft namelijk samen met een groep elitecommando’s het eiland bezet en houdt daarbij zo’n tachtig toeristen in gijzeling. Hij dreigt een vijftiental – gestolen – raketten af te schieten, die dankzij de combinatie met een dodelijk chemisch goedje een levensgevaarlijke bedreiging vormen voor de inwoners van San Francisco. Als er tenminste niet aan zijn eisen voldaan wordt. Hummel is al jarenlang een gerespecteerd en veelvuldig onderscheiden militair, maar de behandeling van de nabestaanden van zijn bij militaire missies omgekomen collega’s gaat hem aan het hart. Zij hebben nooit financiële compensatie mogen ontvangen en met deze noodactie probeert Hummel dat recht te zetten. Het is een nobel streven, en daardoor kun je nooit echt een hekel aan de generaal krijgen. Maar het gevaar is groot. Mason moet daarom samen met een team militairen The Rock binnendringen om zo de plannen van Hummel te dwarsbomen. Eveneens opgetrommeld wordt Stanley Goodspeed (Nicolas Cage), een chemisch wapenexpert. Goodspeed is een wat sullig typetje: hij spaart LP’s van The Beatles en zijn kwaliteiten zijn tot nu toe alleen in een laboratorium tot uiting gekomen. O ja, en zijn vriendin is nét zwanger.

De kracht van ‘The Rock’ zit ‘m voornamelijk in de goed gedoseerde ingrediënten: actie, spanning en humor. Naast gewelddadige scènes, waarin onder andere het effect van het VX gas gruwelijk duidelijk wordt, is er ook volop ruimte voor humor en die weten Cage en vooral Connery goed op te vullen. En hoe ongeloofwaardig het scenario ook mag zijn, daar maal je niet om als je er midden in zit. ‘The Rock’ zit goed in elkaar – Bay gaf toen blijkbaar nog om karakterontwikkeling en plot – en steekt met kop en schouders boven soortgelijke films in het genre uit, zelfs jaren na de release. En nu de film eindelijk uit is op blu-ray, is dat een extra reden om de film (weer) eens te gaan kijken. De film maakt nog meer indruk dankzij de haarscherpe beelden en het fantastische geluid. Heb je ‘m destijds niet in de bioscoop gezien, dan is dit een uitgelezen mogelijkheid om die schade in te halen. ‘The Rock’ rocks!

Bioscooprelease: 27 juni 1996